torsdag 10 juli 2014

Sommaren som har gått...(men ännu finns mycket kvar) Del 1.

Nu var det verkligen ett tag 
sedan jag gjorde ett inlägg här!

Igen!

Tänkte göra en kort sammanfattning av min sommar 
innan jag kommer till de dagar som utgör nuet. 


Huset där jag arbetar syns längst bak t.h på bild

För mig börjar alltid den verkliga SOMMAREN med 
sommarledigheten 
som jag har, eftersom jag jobbar i en skola.
Bra val av arbetsplats...;)


Rapsfälten blommade tidigt i år, eftersom vi har haft en 
varm försommar. I södra Skåne är de tätt förekommande. 
Det är under den här tiden man har så mycket outnyttjad sommar 
framför sig att man känner sig helt överväldigad 
av glädje och förväntan!

Fast sedan går det fort.

Och ibland regnar det ju också, och då kan man kanske inte göra 
allt det där man skulle...


Vår katt Yoda fick ungar i början av sommaren, 
de är fem veckor gamla nu och fruktansvärt söta. 
Man kan sitta och se på dem hur länge som helst!!!

Det blev två bruna flickor - Dafne och Dione och en blå kille Darius. 
På den här bilden har de inte fått sin riktiga färg ännu, 
alla är gråbeige-aktiga när de är så små. 

Darius och Dione blir kvar i familjen,
 de följer med Emma när hon flyttar.

Dafne går tillbaka till mamma Yodas uppfödare.


Vackert var det ju i början av sommaren 
och goda dofter sprids med vindarna in i lilla näsan. 

Min har jag väl inte alltid varit så glad över 
men den är bra på att ta in dofter som man kan njuta av. 

Häggen och syrénen blommar i stort sett samtidigt här nere 
så det blir mycket att ta in:)

Men det där var ju ett tag sedan nu 
och jag har hunnit uppleva ännu en period av nyutslagna 
syréner sedan dess. Mer om det i del 2.


Barnens skolavslutning kom strax efter vår. 
Lilla Alice har gått ut "nollan" och ska alltså börja i den "riktiga" 
skolan till hösten. Vilket är snart, tyvärr. 

Sååå fort det går!

Alice står näst längst t.v i shorts och rosa t-tröja. 
De andra barnen sjunger. Hon kliar sig på armen. 
Det var i början och hon tyckte det var jobbigt 
att stå där inför alla som stod och tittade, 
men sedan kom hon också igång :)))



Prästkragarna har kommit och gått, 
de hade som vanligt blommat ut före Midsommar.
Undrar var i landet de blommar i tid, för dem ska man ju ha 
på bordet, i kransar och lite överallt på Midsommaraftonen.

Vi får köpa små Marguerite-plantor i kruka...


Den 14 juni tog Emma sin Juristexamen i Allhelgonakyrkan i Lund. 
Vi satt väldigt illa till ur fotosynpunkt 

Detta var vad jag tog med mobilen och det säger ju inte mycket 
mer än att kyrkan är väldigt vacker.. 



Här gör hon Macaronies till sin examensfest. 
Vet inte om jag har stavat rätt, det blir rödmarkerat hur jag än försöker.



Gott och festligt var det!

Efter fördrinken åt vi marinerade fläsk- och kycklingfiléer med 
två sorters potatisrätter till. En varm och en kall.
Hade inte tid att ta några bilder då.


Se där, en fläck har det hunnit bli på duken innan kaffet! 

Men ni kan ju bortse från den 
om det går, haha
och kolla in godsakerna istället!! :))) 

Emma har gjort allting själv, hon valde mellan 
att utbilda sig till konditor eller läsa juridik. 

Det är alldeles sant...


Här sitter kalasets minsta små godingar uppklädda till tänderna. 
Vit skjorta och ballerinaklänningar, minsann!  


Midsommaren kom och gick. Midsommartårtan gick snabbt.
Vädret började förändras till det sämre och det blev dags
 för mig att packa en väska för att dra norrut.


Mer om den resan kommer i ett alldeles eget inslag 
i del 2 av Sommaren som har gått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥