lördag 11 oktober 2014

Den bästa årstiden


HÖSTEN

Jag är ett höstbarn. 
Egentligen ska man väl aldrig börja en mening med 'jag', 
men det här är MIN blogg så här förstämmer jag!
(som en av mina flickor sa när hon var liten)


Hösten här i Skåne är underbar! 
Jag har ju provat både norra Sverige och Mellansverige 
och ingenting går upp emot september och oktober härnere.

November kan vara rätt grå och trist, 
men en månad går fort och December älskar jag var jag än bor.

Behöver väl inte säga varför!? Börjar på J..  ;)


S har jobbat som en galning i flera veckor 
för att sätta upp vårt nya växthus.
Först tänkte vi att han skulle bygga ett av gamla fönster, 
men  till slut enades vi om en byggsats i lättmetall och glas. 

Han började med att gjuta en trappa


och fortsatte med att gräva upp massor av sten och jord.
Och rötter.



Han är otroligt. Jobbar alla ljusa timmar hela dagarna på helgerna.
 Han har grävt allt för hand

Och det har inte varit lätt.
Men nu är det gjort.


Här har inte glaset kommit på, 
men nu när jag skriver det här så är hela huset klart. 
Bara lite plattläggning och sten som ska gjutas kvar.

Sedan är det bara att invänta våren.


Om den inte redan är här! Hahaha 
- den här bilden tog jag idag när jag var ute och promenerade.
Lupinerna börjar komma upp igen!

Som jag sade innan: Hösten är en underbar tid!!! 
Man kan njuta i solen; hela sommaren har jag hållit mig i skuggan
Man orkar promenera; alldeles för jobbigt i sommarhettan
Man har inga förväntningar; njuter varje fin dag 
som det var den sista varma för året.


Här har vi ännu en liten njutare: Dafne
Hon och de andra två katterna älskar värmen och ljuset inne i Glasverandan.

De jagar flugor på fönstren, (fluga i sikte på bilden) 
ligger i solen och sträcker ut sig och katter kan ju verkligen njuta...



Nedanför vårt köksfönster på det lilla bordet har jag köpt en fuskpumpa 
Första året jag inte kärnar ut och karvar en egen.

Vi har bara en tvåveckors-kurs kvar till höstlovet nu 
och snart är det Halloween. Då tänder jag den, 
men mer än så blir det nog inte.

Ganska onödigt att S och jag skulle klä ut oss och 
springa runt och skrämma varandra från vettet

I morgon är det söndag!
Hoppas ni hittar hit fast mina inlägg duggar väldigt glest :)
Kramar!









8 kommentarer:

  1. Oh, vad roligt att läsa dina rader, du är jättebra på att skriva och berätta med ord och bilder!
    Idag har jag tänkt jättemycket på dig - saknar dig väldigt mycket. Roligt med kommentarer och inlägg här och där, men........inte riktigt samma sak ändå! Tänk hur det har blivit! :(
    Kraaaam ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är verkligen inte samma sak! Jag ringer dig någon kväll så får vi göra upp lite planer :)
      Kraaaaaaaaaaaam

      Radera
  2. Det var roligt att se. Fantastiskt duktig din S är. Det blir så mycket lättare när man själv kan göra allt. Här måste vi leja bort det mesta. Då drar man sig för det.
    Härliga hösten. Finns inget som hösten av årstiderna - mitt element :D
    Ha så gott denna höstliga söndag/kram Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han är en riktig slitvarg. Tyvärr så spar han inte på sig och han går inte att stoppa. Kroppen slits ju, han är inte den ungdom han tror sig vara längre :D Du gillar alltså också hösten, många gör inte det, tycker det är vemodigt och så. Våren är också en favorit, de två bästa årstidernaderna!
      Kram ♥

      Radera
  3. Vilket härligt inlägg. Jag gillar också hösten men nu måste ju du längta till våren när du får börja greja i växthuset..
    Jag tror jag ska föreslå till min gubbe att vi ska spöka ut oss och skrämma varann på Halloween, det låter lite tokigt.. :)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här våren blir min sista som arbetande, nästa vår är jag pensionär. Det är mycket därför som vi har skaffat växthus. Ska bli så roligt att ta hand om hemmet på heltid. Om vi inte har skrämt ihjäl varandra innan dess ;) Kram

      Radera
  4. Hej Karin!

    Hoppas allt är bra med dig.
    Vill önska dig ett Gott Nytt 2015.

    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥