tisdag 4 juni 2013

Bara två skoldagar kvar!

Nu har vi lite 'slappdagar' på skolan och 
i dag var vi med eleverna till byns badplats. 

Det var varmt och skönt 
och 'mina' killar hoppade minsann från 3-meters
-trampolinen - fast de är synskadade.

En av dem är t.o.m helt blind, men han 
låter sig inte hindras av det. 

Han står däruppe och ropar
"Är det någon i vattnet nedanför?" 
Man hinner bara säga att det är klart att hoppa 
så slänger han sig ner från hopptornet. 

Fast det är klart - han ser ju inte 
hur läskigt det ser ut att titta ner... 
men ändå...


Det finns tre bassänger här vid Trollabadet 
och den minsta av dem lär få många besök 
av mig och barnbarnen i sommar :)


I dag efter jobbet har jag planterat blommor. 
Det här är en chokladblomma.

Det är första gången jag har en sådan. 
Trodde blomman var lite mer bruntonad faktiskt.



Nisse har varit med mig men inte varit speciellt hjälpsam. 
Han har legat och slöat i hängsoffan. 

Druvorna kommer fint där bakom och har 
massor av pyttesmå klasar


Ja, vissa har det bra... ☺


 De här små finheterna har jag planterat i en kruka 
uppe på trådhyllan på väggen


Och de här på framsidan av huset vid entrén


Och där ser det ut så här just nu...

Vi hade MASSVIS av getingar
 som flög in och ut i de två buskarna som stod där.

Vid ytterdörren.
Och så kan man ju inte ha det
när man har barnbarn på besök ibland. 

Så S tog helt sonika bort båda buskarna. 
För säkerhets skull. Så ingen behöver bli stucken. 
Andra hade kanske kontaktat Anticimex (?)

Får väl kalla det här en plötslig och oväntad "före-bild" 
För så här kan det ju inte se ut.
Fortsättning följer...


Jag har så fin väg till och från jobbet. 
Och jag njuter verkligen när jag går där och drar in 
sommarens alla dofter.


På den här sidan brukar jag gå och titta på 
blommorna vid vägkanten.

Och ibland kommer det en liten groda skuttande
för det är vått och fuktigt i diket. 

Och däruppe till vänster vid det ljusa staketet 
brukar Nisse sitta och vänta på  mig. 


Hos vår ena granne har smultronen nu hunnit mogna. 
Synd att de växer vid vägkanten, känns inte så fräscht att smaka. 
Vägdamm. Avgaser. Kanske en skvätt hundkiss? 

Annars är smultron bland det godaste bär jag vet.
Näst åkerbär.



Hos vår närmaste granne 
är hela gräsmattan översållad med prästkragar 
och tjärblomster. Som alla år.
tror jag tog en nästan likadan bild förra sommaren :)

Jag brukar få plocka en midsommarbukett. 

Klockan är midnatt nu och jag börjar känna 
att det är dags att krypa till kojs. 

Hoppas ni har det bra i sommarvärmen ♥

KRAM!



12 kommentarer:

  1. Åh vad fint ni bor!
    Duktig son du har som inte hindras av att inte se. Men han "ser" på sitt eget sätt.
    vilken fin chokladblomma. har aldrig sett den. Heter den verkligen så?
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är inte min son, det är en elev som inte ser. Jag jobbar med synskadade bl.a en grupp ungdomar. Just den här killen lever verkligen livet fullt ut och låter sig inte hindras mycket av att han inte kan se.

    Blomman heter "Chocamocha" på etiketten men är försvenskat till Chokladblomma. Jag har sett den på bloggar lite av och till och tyckt att den är fin.

    Ha en fin dag du också!
    ♥ Kram ♥

    SvaraRadera
  3. Åh Karin min Karin! :)

    Jag vill så gärna ha en Chokladblomma jag med. Fast jag har aldrig sett en med den fina färgen du har på din...Jag har sett brunaktig bara...Hmmm...detta måste utredas och redas ut.

    Snart har du sommalov!! Härligt! Vad du kommer att njuta, det vet jag. Haha vi hade också bara grävt bort buskarna :)) Anticimex vad är det :))

    Kram, vi hörs snart av! ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Louise, min Ann-Louise ;))))))

      Ja nu vet jag ju att du redan har en chokladblomma :D jag har aldrig sett en brun på RIKTIGT Bara i bloggar, Och där jag köpte min fanns den bara i rosalila. Den är ju inte så skarp i färgen som den blev här på bloggen, men som på bilden du fick på msn.

      Ska gå in och kolla på din blogg, kanske har du satt in en bild där:)

      Anticimex? Inte vet jag! ;) Låter obehagligt. Och giftigt.

      I morgon kommer 'min' Islandstös hit och stannar en vecka, du vet hon som var här för två somrar sedan. Tänk så länge vi har 'känt' varandra :))))))
      Kram ♥♥♥

      Radera
    2. ooopss svar hamnade längst ner :) Och jag har visat en bild nu ikväll. Men jag mms:ar en imorgon ;)

      Radera
  4. Fantastiskt med barn/människor med handikapp. Jag tycker de är hjältar i alla kategorier. Det sätter livet i annat perspektiv när man kan använda alla sina sinnen.
    De chokladblommor jag sett är mörkchokladfärgade. Kanske beror det på jordmånen?

    HOppas du sov gott. Här pustar vi lite idag efter festen igår.
    kramelikram
    Fia

    SvaraRadera
  5. Idag har jag köpt mig en chokladblomma jag också, det är den tredje jag har (eftersom jag inte lyckats få den att övervintra)
    Gillar den, jättefin tycker jag. :)
    Förresten köpte jag min första på Handelsträdgården i Lycksele när jag var där senast!!!!
    ♥ ♥ ♥ Kraaaaaaam
    Psst! Hälsa A, om hon minns mig??

    SvaraRadera
  6. Karin; det finns andra färger också på choklad blomman. Jag gooooooglade serru :))

    Ja tänk vad länge vi känt varandra! Tur att jag fann dig. Du är en rikedom vet du.

    Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
  7. Ojoj vilken fin sommaräng där på nedersta bilden.. många fina blommor har du runt dig och vilken underbar väg till jobbet..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  8. Kikar in och talar om att Rozie Filosoferar är borttagen. (Jag hade alldeles för många bloggar att hålla reda på) Om du vill följa mig i fortsättningen också, så gör du det här:
    http://bortamedvinden.wordpress.com/

    Kram kram/ Rozie

    SvaraRadera
  9. Vilka killar! Måste ge mycket att få jobba med dessa barn.

    Nisse ser så skön ut, där kan man tala om avslappnad!

    Önskar dig en trevlig helg OCH ett riktigt skönt sommarlov.

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  10. Nä, jag ångrade mig. Bloggen är kvar. Jag försökte att radera Rozie Filosoferar och Tummelunsen, men då började mitt Bloggerkonto att uppföra sig jättekonstigt. Så fort jag skulle besöka mina bloggvänner här så sa Blogger att jag var blockerad av skribenten och en massa andra konstiga felmeddelanden. Men när jag lade tillbaka bloggarna upphörde problemen. Knepigt!
    Kram och fortsatt trevlig sommar. Som sagt jag är kvar. ♥

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥