måndag 10 mars 2014

Våren är här!

 Nu är det min tid på året!!! 

Jag fullkomligt älskar vårsolen och allt roligt som 
(jag inbillar mig) ligger framför mig och väntar!

Först en fantastisk vår.

Som följs av en underbar sommar med fin gemenskap.
Strålande sol. Varmt utan att vara för hett. 
Glada barn och barnbarn omkring mig.

Ljuvliga, lata sommardagar. 
Skratt och lek. Grillning. Bad
Kaffe i trädgården. Små utflykter.
Öppna fönster där gardinerna fläktar i sommarbrisen.
Blommor. Bara fötter i gräset. 
Kalla drycker.

 Vänner. Fina samtal.
Och tiden räcker till, till allt som man tänkt göra!!!

Alla ställer upp och gör sin del.


Exakt den här dagen 
gick startskottet för mina fantasier.

Det var den första soliga dagen på länge, länge.


Hade nästan glömt bort hur en blå himmel såg ut!

Men verkligheten är ofta långt borta från drömmarna.
Ändå får jag samma skjuts in i min perfekta kommande sommar 
varje vår.

Det spritter i kroppen! 
Lyckan bubblar tillsammans med förväntningarna.

Men inte en enda sommar har varit så 
som jag alltid inbillar mig att den ska bli. 

Bara vissa dagar. 
För ingenting är perfekt. 
Egentligen vill jag inte ha perfekt heller, 
det skulle bli ganska tråkigt i längden...


Och vad gör jag då när solen skiner?
Sitter jag ute och njuter? Nej inte så ofta.
Grillar jag? Nej, det gör S. Dricker kaffe i trädgården? 
Ja det gör jag, men jag är väldigt rädd för getingar 
så idyllen är skör.

Gardiner som fläktar i vinden? Går inte för då smiter katterna ut.
Blommor? Sköter inte sig själva. Men jag njuter av prakten.
Bara fötter i gräset? Säger bara: FÄSTINGAR!!! 


Istället får jag en väldig energikick och sätter igång att städa 
(som ovan/nedan: kökshyllan tex.), putsa fönster, fixa och dona,
sy nytt tyg på dynorna till utefåtöljerna, 
baka bullar o kakor mm


Och ute sitter jag bara korta stunder.
jag har nämligen ganska så svårt att sitta still. 

Om det inte är vid datorn då. Eller i-Paden.


Vilken trist liten en jag är!!!

hehe



I Svarta Bergen i Lönsboda finns det ett stenbrott 
där man bryter Svart granit. Stenen finns bara på ett fåtal
 platser i världen och ingenstans 
är den så fin som just här.

Det är den mest finkorniga varianten av stenen som kallas Diabas.
Av den görs det mångahanda saker.

Skulpturer,  smycken, ljusstakar och visa bruksföremål.
Hit kommer många stenkonstnärer från världens alla hörn. 


På  Kullaro  finns det ett par förnämliga designers och formgivare 
som tillverkar de allra finaste sakerna av denna exotiska sten.

Butiken Kullaro ligger också i Lönsboda. 

Naturligvis kostar det lite att handla där, 
men om man inte har så mycket pengar kan man köpa 
ett fint kort med en svart granitsten och lite mossa på :)

Eller göra ett själv.



Jag drömmer vidare om sommaren så länge...

Ha det gott ♥

Kramar!

10 kommentarer:

  1. Haha nu fick du mig allt att åhh:a och ohh:a mig i massor och suckande prata för mig själv och säga - Så bra de har det tillsammans och vilka fina somrar Karin har!!! Att hon har allt det där och hinner allt det där! Mysigt, bara fötter och alla hjälps åt och allt hinns med! Underbart!!

    Men så läser jag längre ner och ser att du är precis som oss andra vanliga dödliga! :))) Och det var ju skönt att veta :)) Men jag tror ändå att du har finare somrar än många andra av oss. Jag är säker på det.

    Kram ♥♥♥ Och tack för att du finns!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaha - jag är precis som alla andra! Drömmer och planerar helt orealistiskt t.ex att alla helger när barnen kommer hem ska vara soliga och vi ska kunna vara ute på tomten och leka och grilla. Gräsmattorna ska vara mjuka och gröna, men det ska ändå vara sol hela tiden....!? osv

      Tack för att DU finns! Hoppas ni har det bra. Kramar ♥♥♥

      Radera
  2. Hej Karin!

    Vilket bra blogginlägg!
    Är nästan säker på att det är så här som det är för de allra flesta av oss. Man tror lätt att sommaren ska vara oändlig ( som när man var barn och hade sommarlov) och att man ska hinna allt de som du räknar upp, och gärna lite till...
    I år tänker jag prioritera att vara med barn och barnbarn, och att mysa med maken.

    Tänkte på när jag läste ditt förra inlägg att, om ett år då kan du ägna dig åt nära och kära och färg och form.... Blir säkert bra och trevligt, då kommer du kanske att hinna allt det där som man inte hinner under en sommarsemester!

    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om ett år hoppas jag att jag är frisk som nu, inte så självklart förstår jag när jag ser mig omkring i vänkretsens och dess ytterkanter. Det ska bli skönt, framförallt att slippa passa tider. Kunna komma och gå som man vill. Kunna ställa upp för barn och barnbarn när det behövs osv. Och inte minst att få ha sin egen dygnsrytmen. Jag är kvälls(natt-)människa och sover gärna länge på morgonen.

      Kramar! ♥♥♥

      Radera
  3. Även om man inte är ute så mycket som man borde och städar istället betyder det inte att msn inte njuter av sommaren. Det betyder att man gör det man har lust med för stunden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanna!
      Du har helt rätt där, man njuter ju faktiskt var man än är om solen skiner och man är fri att göra vad man vill:)
      Kram! ♥

      Radera
  4. Ett underbart inlägg med fina vårliga bilder och härliga vårkänslor! Me like! ;-)
    Kram i vårsolen! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram tillbaka i vårsolen! Fick skynda mig att svara idag, för i morgon ska vårsolen ersättas av grå moln. :(
      Kraaam! ♥♥♥

      Radera
  5. Så himla roligt inlägg! Så där är jag med. Har så mycket idéer om saker och ting och hur det ska bli och vara. Men visst är det härligt att bara TÄNKA så där. Jag håller mig uppe på mina drömmar. Sen jag blev svårt sjuk så tycker jag att minsta lilla gör att man blir kluckigt lycklig när känslan kommer i kroppen av förnöjsamhet. Solen hjälper så mycket till. Jag är vädermänniska på det viset att jag blir som vädret är. Grått - då är det rätt nerrullat, sol då spritter jag av energi. Men det där med att sitta.....?! Varför är det så svårt? Jag får en rastlöshet i kroppen av att vilja pyssla och utföra saker - då trivs jag. Att sitta och ligga - då är jag sjuk(?!) Men jag sitter nog lite ändå..hehe.Man får lägga "band" på sig mellan varven annars blir det tokigt på det hållet.Idag är det sommartemperatur här. Vinden är ju kylig från havet men sitter man i "smygen" så är det hett värre. Fantastiskt va vi alla har längtat efter denna magiska sol :D
    Lennarth är född på hösten och både hösten och vintern har ju varit ganska sollös. När han kom ut idag, i solen, sträckte han på sig som en giraff och snusade högljutt i luften överallt. Annars brukar ju näsan hamna i backen..men han vädrade hej vilt. Bara det kan ju göra en full i skratt!!
    Ha en härlig dag
    kram
    Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är skönt att drömma, då är man ju där till hälften liksom:) Bättre än att ta ut sorger i förskott, vilket jag också kan halka in på om jag inte tänker mig för.
      Jag hoppas att du får mycket sol på dig den här sommaren för är det inte så att det hjälper mot värken också?
      Så många fina stunder man har med sina djur, jag håller fullständigt med dig! De är så tillgivna och kravlösa. Jag förstår att de hjälper dig mycket att hälla humöret uppe när du har dåliga dagar.
      Lennart är ju för söt! Och så är jag svag för Ingalisa. Liten och stor. De andra har jag inte lärt mig vem som heter vad. Göte (Varg). Clossan. Ulla (vit). Och?
      Hundar har ju den fördelen framför katter att man för kela med dem när man vill. Katter kelar bara när de har lust eller är halvt medvetslösa :))
      Ha en fin dag!
      Kram ♥♥♥

      Radera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥