torsdag 20 september 2012

Nu blommar det!

HEJ!
 
En spröd och vacker liten "varelse" klättrar uppför
den rostiga armeringsjärnet ute vid lekstugan.
 
Massor av knoppar finns det också,
nu är det bara frostens ankomst som kan sätta stopp
för årets senaste nytillskott:)
 
♥ TACK ÅSA ♥
 
Men den är kanske inte så frostkänslig
eftersom blomningsperioden är juli - oktober.
Vi får se..
 
 
Clematis "Paul Farges"
 Visst är den vacker? :)
 

 
Hösten
är onekligen här och naturen tonar ner det gröna.
Vädret skiftar mellan sol och regn och temperaturen har
krupit ner mot 14-15 grader, så det är skönt att ha en jacka på.
 
Det här är en avståndsbild på Gamla Prästgården 
som ingår i vår skolas byggnader.   
 
 
Och här är lilla kapellet och himlen är blå:)

 
Men det är den inte bakom samma kapell taget strax
efteråt från framsidan och mycket riktigt:
Efter en liten stund vräkte regnet ner.
 
 
Tycker att de här stenhusen är så vackra!
Det här är ett gammalt fähus som nu används som
hemklassrum för en klass. Mysigt med öppen
spis och djupa fönsternischar i klassrummet.

 
Ja - och så blev jag bjuden på lunch idag.
Gröt och lingon men ingen mjölk.
 
Gott? Nja...
Frestande att åka dit? Jaa...
 
Men jag är inte så bra på teleportering:)
Fast sällskapet skulle säkert ha varit mycket trevligt!
 
Jag kommer en annan gång, Ann-Louise:D
Men jag vill ha riktig mjölk på gröten;)
 
 
 
KRAMAR!!  

15 kommentarer:

  1. Mjölk till gröten är ju bara ett måste :)

    Din blomma är sååå fin och visst är det härligt att blomningen inte tar slut bara för att det närmar sig höst

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det härligt att det finns små blommor som har bestämt sig för att glädja oss på hösten också:)
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland hamnar svaren inte där de ska...alltså inte snett under kommentaren:)

      Radera
  3. Blomman är jättefin. Har inte sett den förut. Vi har -1 grader just nu. Hemskt va? :)
    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade heller inte sett den förut, den är mindre än blommorna i den vanligaste lila Clematisen. Har fått den av en arbetskompis som alltid hittar det lite ovanliga.
      Oj så kallt! Här regnar det och är bara 10 nu på förmiddagen. Skönt att ha tak och väggar omkring sig:)
      Hoppas du mår bra!
      Kram.

      Radera
  4. Här hade vi en rediger frostnatt, må jag säga. Det har varit ett par stycken sådana nu så blommorna börjar nu förlora sin växtkraft. Luktärterna kom aldrig upp utan står där som trötta stänglar med slokande gröna blad. Synd! Men nu känns det verkligen att marken börjar förbereda sig för den vintriga vilan. Och en kall vinter kommer det också bli enligt vad som sades i går på TV:n. Jag hörde inte det själv, det var maken som berättade det för mig.
    Kram och trevlig helg! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fattar inte detta att det har varit en regnig och kall sommar, en regnig och kall höst har inletts och nu ska det bli kall vinter också?? Vart tog års-medeltemperaturen vägen?
      Brrrrrr
      Kram ;) ♥

      Radera
  5. Ähh mjölk är för bebisar! :)) Jag hade ju inte hunnit hälla dit den :)) Nej jag får nog vänta på dig. Sist jag hörde nåt ifrån dig satt du ju fast i det där kyrktornet och vad är smörkaka? :))

    Den blomman är vacker. Hoppas den hinner blomma ordentligt. Ingen frost på länge. Tycker inte om såna där mörka moln. Himlen ska vara blå med lätta stackmoln, eller vad det heter ;)

    Nu är min rast slut. Kommer att behöva stressa ordentligt när jag slutat. Bråttom att hinna hem och äta lite. Packa in barna och massor med grejer för att fara till folketshus och ordna discot. Puhh..Vad jag längtar till klockan 21:30 ungefär.

    Ha det så bra i helgen min vän!

    Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Grötkokerskan" haha - trodde att det var en ny bloggare som skrivit inne hos mig!!!

      Har inte kunnat göra något inlägg idag eftersom jag är på väg hemåt från kyrktornet. Måste ha mer kläder, det var så kallt däruppe;)

      Smörkaka = kaka (vilken som) fast bakad med äkta smör;D

      Hoppas att du har haft en trevlig kväll på discot! Skönt att ha vuxna barn, hehe ;)))

      Kramar! ♥♥♥

      Radera
  6. Kikar in och lämnar en lördagskram ♥

    SvaraRadera
  7. Klematis är en spönnande växt tycker jag. Smala smala grenar men ack så starka. Och vilka vackra blommor sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är min första så det ska bli en spännande sommar nästa år! :)

      Radera
  8. Vilken vacker klematis! Hoppas verkligen att inte frosten kommer och tar den! Men, du bor ju ändå i rätt del av Sverige.
    Väldigt fina gamla hus du visar, så vackert med stenhuset.

    Önskar dig en härlig septembervecka
    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  9. Glömde att fråga hur det står till med Nisse!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥