onsdag 7 september 2011

Borta bra men hemma bäst


Hejsan!
Nu är jag hemma igen efter mina två dagar i Kalmar
Tyvärr så regnade det, så jag har inte tagit många bilder från denna så vackra stad.

Frimurarehotellet mitt i stan

Min obäddade hotellsäng. Sov en lååång och god natt. Skippade frukosten, eftersom jag ändå inte är så sugen på mat så där direkt på morgonen. Boken jag hade med fick ligga hopslagen, orkade inte ens titta i den.

 Nyckelns kurscentrum, Kalmar lasarett

Här satt jag och filosoferade och löste korsord under mina raster. Väldigt sköna fåtöljer:) Ganska så snygga med...


Det finns en "sinnernas trädgård" vid sjukhuset. Gick där en promenad med våra kursdeltagare och såg denna stora svamp. Vet inte om jag skulle våga testa mitt smaksinne på den...Lade en enkrona på hatten så ni kan uppskatta storleken. Den var STOR för att  vara en svamp.


Hög var den också. Någon föreslog att det var en Stolt fjällskivling, som visst är en delikatess. De enda svampar jag känner igen är Kantareller och Flugsvampar så jag skulle inte våga lita på det.


Hmm
Vet inte riktigt vilket/vilka sinne/n det är tänkt att man ska testa här?


TRÄD
är jag inte så jättebra på heller. Det fanns i nte så många sorter där jag växte upp. Så jag tog bilder på två som jag inte vet riktigt vilka det är. Kan detta kanske vara en Oxel???? 


Och här växer det ekollon, så det måste ju vara en ek? Men bladen stämmer inte riktigt, flikarna går åt fel håll! Kanske finns det fler sorters ekar än bara "EK" ;)

Var en sväng ut på stan i busvädret och köpte mig ett par varma jeans, eftersom jag bara hade med mig byxor som slutade vid knäna. Indiska höll på att flytta så de sålde ut sitt sortiment billigt. Jag köpte en lampa, kommer nog i något inlägg framöver:)Hann inte med mer eftersom det vid det laget hade hunnit bli stängningsdags.

Synd, hade kunnat göra fynd!
För det är jag däremot bra på ;)

KRAMAR!


5 kommentarer:

  1. Hej! Så skönt att få sova gott en hel natt. Jag sover sällan bra när jag är borta. Knappt hemma heller :)) Otroligt vilken stor svamp. Den måste ju ha varit väldigt hög.

    Träd är jag dålig på. Kan bara de vi har här uppe. Idag verkar det bli bättre väder peppar peppar....Det har regnat i flera dagar och hönorna vill inte gå ut. De sticker ut näbben, skakar på huvudet å säger nej nej, vänder och går ojande och klagande in i igen ;)

    Ha en bra dag fina du! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Karin! Synd på vädret, det är ju ofta soligare vid Kalmarsund. Visst har Du rätt om träden, oxel och nån sorts ek är det..Och visst är svampen en fjällskivling! Borta bra och hemma bäst, så är det ABSOLUT!!! Kramar Maria

    SvaraRadera
  3. Ann-Louise: Jag sover nästan alltid gott, var jag än lägger ner mitt huvud:) Sån har jag alltid varit och det är jag tacksam för. Undantaget är om jag vet att jag måste gå upp jättetidigt. Då kan det låsa sig:)
    Stackars små hönor, men de har det ju så bra som har möjlighet att gå ut när de vill. Och slippa när de inte vill.
    Just nu regnar det spön i backen här så jag vill inte heller gå ut!
    Brrrrr - höst!
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Maria: Jag saknade dig i Kalmar. Fast vi fick vänta en timme på den sista färdtjänstbilen så det blev en kortis på stan. Mitt rum var väldigt litet den här gången. Med ett badrum som var lika stort nästan. Onödigt!

    Oj, vad det regnar nu! Skulle ju ringa dig men min mobil följde med Ingrid i skolans bil. Så jag sov i stället:)Ringer en annan gång.

    Vad du är duktig på svamp! Den var 2,5 dm hög. Mycket mat då! :)
    KRAM!

    SvaraRadera
  5. Hej
    härligt att få sova det har varilite dåligt på det hos oss.
    Kalmar är en fin fin stad och kul med indiska..
    kram
    sandra

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥