torsdag 4 april 2013

Påskmix.

Påsken är över för i år.

Och våren kom! 
Visserligen försiktigt och tvekande 
Dagen är varm, men natten fortfarande kylig. 


Krokusen blommar äntligen!


Himlen är blå och solen är uppe längre 
och stiger högre upp på himlen.

På skolan hänger elevernas Påskägg kvar 
några dagar till...på måndag blir det arbetsdag igen! 


En vacker Kungsängslilja står i mitt köksfönster.
Upplands landskapsblomma. 
S är född i Uppland. 


ALICE 
kom till oss på Skärtorsdag. 
Jag hämtade henne i Malmö efter jobbet. 

Lillasyster var sjuk och låg inlagd för 
en svår magsjuka. Rotavirus. Hon kräktes i 
fyra dagar. Varje timme det första dygnet. 

Alice besöker Sofia i sjuksängen på MAS.

Veckan innan var de i Teneriffa hela familjen.
Första dagen blev Alice sjuk i Rota 
och fick ligga på sjukhus där 
med dropp i tre dagar.

Inte alls kul!

Och när de kom hem var det alltså dags för Sofia. 


Lisa och hennes lilla familj kom också hem
Lille Dex har hunnit bli två månader nu. 


Så nöjd är lille Dexter när han sitter hos (kusin) Alice.


Jodå - påskliljor har vi haft. 
Faktiskt blommar en bukett fortfarande!


På långfredag hade Alice och jag bakdag. 
Jag bakade tre sorters rullisar.


och Alice bakade vaniljkakor som hon 
dekorerade så här fint!


På torget i Kristianstad är torghandeln 
med vårens plantor i full gång.

Köpte hem tre som fick tjäna 
som dekoration inomhus till att börja med...


Alice målade själv sitt ägg...


Lisa gjorde en god efterrätt - 
kladdkaka med tobleronemousse.

Smaskig men mäktig!!!


Vi har varit ute på altanen och njutit av solen.

Vi har fikat ute. Vi har grillat.
Och ätit Påskdagsmiddagen 
inne i den inglasade verandan.

Äntligen!!!!!


Varje natt har jag haft en liten goding i min säng.
Myyyyyyys!! 


Igår åkte hon hem till Malmö med (moster) Elin.

På fredag em kommer hon tillbaka 
med mamma, pappa och Sofia 
som nu är helt frisk.

Då ska vi ta repris på Påsken. 
Har tom sparat lite pynt :)))


Idag blev det en tur till Ikea. 
Den här möbeln skulle jag gärna ha 
på vår altan i sommar...

...förutom bordet som är alldeles för lågt. 

Nä.
Nu orkar jag snart inte hålla mina ögon öppna.
Hoppas ni får en trevlig helg!

Kramar!


12 kommentarer:

  1. Åhh nu har ni vår, äntligen! Jag vet hur du längtat efter att kunna vara i den inglasade verandan :) Vilka fina bilder du visar. Gulliga barn, fina kakor, blommor, vår, gott att äta och möbler. Har saknat dina inlägg.

    Men stackars Sofia som fick det också :( Tur Alice kunde komma till er. Tur att mormor kom och hämtade. Sofia som är så liten..och kräktes i flera dagar. Men så hemskt! Och kräktes en gång i timmen hela det första dygnet.. Stackars liten. Nu måste de väl ändå gjort bort allt vad sjukor heter. Vilket 2013 de haft det hittills. Resten av året blir mycket bättre får vi hoppas.

    Fint med påskäggen i trädet!

    Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren A-L ♥♥♥
      Nu är jag nog tillbaka där vi började :D Påsken har varit väldigt intensiv, jag har sovir t alldeles för lite och har inte hunnit med bloggen. Varken att läsa eller skriva.

      Ja det är helt otroligt vilken otursförföljd vår det har varit hos familjen Jen. Alice ville inte åka hem, för då måste hon gå till dagis och där blir man bara sjuk sa hon.

      Idag har jag haft en dag för mig själv och det har blivit lite frösåddar och fönsterputs och WC-städning:D Och så plockade jag bort Påsken fast jag tänkte spara den. Kändes bäst så trots allt. Så är det gjort.

      Nu ska jag väl komma igång med lite tätare inlägg igen, för jag vill ju blogga. Annars tappar jag väl bort dig som inte har Instagram:)
      Ha det bäst!
      Kram
      ♥♥♥


      Radera
  2. Ja äntligen säger jag med - kommer våren sakta. Här drillas det ute i skogen och gröngölingen hojtar. Tror bestämt de bygger bo i någon stam utanför min balkong. De brukar ju ha samma bo varje år så kanske är det en ny familj som blir grannar nu :) Älskar att vakna och höra allt fågelliv i full gång.
    Stackars stackars barn att få en sån eländig sjuka. Finns det något värre akut än att kräkas en gång i timmen - fy tusan. Otur och få det just på resa men kanske var det där det fanns - viruset.
    Här är det också fullt upp...min små troll har fått rävskabb....:/ :( - vårtecken??
    Ha det så bra
    kram
    Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej viruset hade de med sig, för Alice blev illamående redan på ditresan. Här i Sverige (MAS) låg det många barn inne på sjukhuset med dropp. Men nu har väl väl halva Teneriffa också fått det...så fort ett virus sprider sig med dagens resande kors och tvärs.

      Rävskabb - hur får man bort det? Med giftiga mediciner? Stackars små voffsingar!! Kan det gå över till människor?

      Det är tur vi har fåglar som håller oss glada med sitt kvitter...fast jag läste att det är en ny ev.pandemi på g i Kina med fågelinfluensavirus....Hu!! Minns hur rädd jag var för fågelbajs förra gången.

      Nej hu, vilket svar du fick :DDD
      Kram!

      Radera
  3. Åh vilka fina bilder! och vad fint Alice målar!
    Skönt med våren. Jag börjar se spår även på hemmaplan. det är plusgrader på dagen men än har vi minusgrader på nätterna. (nu -2) Den tak-höjda snöhög utanför min altan har nu sjunkit till 1,5 meter. Under den sover mina rosor och de stackars tulpanerna...
    Önskar dig och familjen en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja det är skönt med vår - tyvärr har den bara glimtat lite ännu så länge. Idag haglade det och det har varit kalla vindar.
      Hoppas att du mår bra och får ha en fin vecka :)
      Kram!

      Radera

  4. Men så otäckt det låter! Den "magsjukan" har jag aldrig hört talas om. Så extra tråkigt på semesterresan, och oroligt att barnet blir inlagt på sjukhus på semestern. Usch,usch, stackars både föräldrar och sjukling.
    Smittsamt också, eller, jag menar eftersom Sofia också fick det.
    Så jättesöta de är, lilla Dexter och Alice, ser väldigt nöjda ut båda två.
    Och vilka fina vaniljkakor, har då aldrig sett på maken!

    Önskar en härlig helg med barn och barnbarn

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag hade inte heller hört talas om den magsjukan. När mitt äldsta barn var 3 år hade han en svår magåkomma och det slutade också med inläggning och dropp efter några dagar. Kanske var det det han hade, vi fick aldrig någon diagnos.

      Jag har haft tio lediga dagar i sträck nu och skulle behöva en vecka till för att vila upp mig:) Huset har varit fullt hela tiden; tröttsamt men så roligt!!!
      Kram!

      Radera
  5. Var har du köpt den fina bruna pappren du virat runt blommorna? Måste ha! /Mimmi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mimmi!
      Det vaxade pappret har jag köpt i Osby på Fröjd af Sverige. (10:-/m) Bor du inte i närområdet så försök via nätet, de är väldigt tillmötesgående :)
      lycka till!

      Radera
  6. Vill bara berätta att jag (förstås) varit här och kikat på dina fina bilder och mysiga kommentarer!
    Kraaaaaaaam ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för titten Chris! Jag gör ju inte så många inlägg sedan jag började med Instagram...men du vet: Plötsligt händer det ;)
      KRAAAAAAAAAAAAM
      ♥♥♥

      Radera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥