tisdag 6 november 2012

Malmö


Hej!

I söndags skjutsade vi hem min svärmor 
som varit hos oss några dagar. 
Hon bor i Malmö

Det var den sista dagen på min ledighet!
Men vad är väl en vecka? Sju dagar. De
 går fort när man jobbar och ännu 
fortare när man inte gör det...


Klart att vi hann åka till Barnbarnen en liten sväng!
Där bjöds det på nybakad äppelpaj och dansuppvisning :)


Och Lisa var också med!
Här uppkrupen i storasysters soffa med en kudde 
att vila sin bebismage mot :)))


Vi hann också med ett ganska snabbt besök 
på nyöppnade köpcentrat Emporia! 
som ligger som ett glittrande smycke ute vid Arenan. 
På en yta av 93.000 kvadrat samsas 200 butiker/restauranger!


På varje plan fanns det hissar i olika färger som ju
underlättar mycket om man behöver hitta varandra.

Alla (parkerings)plan har dessutom olikfärgade fönsterrutor. 
Det är ursmart vid parkeringen och gör det så 
mycket lättare att hitta igen bilen. 

"Lämnade vi den på plan 3 eller 5"? 
"Minns inte, men det var blå fönster":)
Skitbra!


Här gröna trappor/rulltrappor/hissar 
Det är så sjukt stort, som att vara i en inomhusstad.


Lite här och var fanns det lekområden och små cafeér. 


Det fanns även ställen där man bara kunde gå undan 
och sätta sig. Mata sina barn eller bara ta en brejk. 
Bord och stolar, som här eller sköna soffor 
som stod utplacerade lite överallt. 

Helhetsintrycket var mycket positivt tycker jag! 
Man kan nog inte ha ambitionen att se allt på en dag, 
men det var gott om
plats, fina faciliteter, rent och snyggt.

Och chans att sitta och vila i lugn och ro

Dags för hemfärd

Hatar mörkerkörning!!!!!!

Men det får ju bli så ändå ibland om man 
ska kunna utnyttja dagen. 

Nu blir det ju mörkt redan vid sextiden!


Rosföljetongen 
tar nu farväl med sitt sista avsnitt:
Dag 17:
Slutförvaring.
I en soppåse!!! 
Så det var tacken... :(


Nisse pysslar i köket och testar precis 
om potatisen kokat klart. Naturligtvis var maten klar när 
vi kom hem...
Han kunde ju inte veta att vi redan hade ätit! 

TACK Nisse! 

♥ Och tack alla andra som lämnar 
små kommentarer här inne hos mig!

KRAMAR!!!

14 kommentarer:

  1. Tur ni har Nisse som fixar maten åt er :))

    Man behöver nog flera dagar på sig på nya såna där stora ställen. Men 200 butiker och restauranger...galet egentligen. Behövs det verkligen så många nya butiker och matställen kan jag tänka. Men pengarna rullar ju in och det är ju bra :)

    Adjö rosorna! Men de var seglivade och det är ju också bra ;)

    Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att det är galet, men det är galet roligt också:) Och jättefint!

      Tisdag idag...antar att du håller på att installera dina glödlampor och kaffekoppar i Hemnes-skåpet nu :)))
      Ska bli spännande att se :)

      Kramar! ♥♥♥

      Radera
    2. Nix. Fanns ingen tid att skruva ihop det. Men imorgon då jämarns smäller det ;))

      Radera
  2. Vilket häftigt ställe, man skulle kunna ha en veckas semester och bara gå runt där;)
    Här hos oss är det mörkt redan vid fyra-tiden, men det är mysigt tycker jag för då går jag runt och tänder smålampor och ljus!
    Kram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det mysigt med tända ljus:) Har faktiskt börjat längta till jag får lov att plocka fram lite adventssaker nu!!! En liten batterislinga råkade hamna i en glasvas som av en händelse och ibland rentav lyser den här...;)

      Det köpcentrat slår allt jag har besökt tidigare: Klassar det som en sevärdhet!
      Kram ♥

      Radera
  3. Min make tyckte att jag skulle besöka Emporia, eftersom han varit utanför och blivit så imponerad av bygget. Man kan ju inte ta både det och Ikea på samma dag, så det blev Ikea för min del och julklappsinköp :) Skönt att ha det gjort.
    Köra i mörker är inte roligt. Man blir ruggigt trött i ögonen. Jag hade privatschaufför så jag slapp (maken). Då kan man slumra in lite.
    Ibland förundras jag över dessa varuhus. Hur i all friden kan de verkligen finansieras. Det finns ju massor med stora varuhus i Malmö numera. Det ena större än det andra. Finns det verkligen så stor kundkrets?
    Ja det kan man ju strunta i. Roligt är det ju att se allt.
    Nu är det hundmatdags här och jag har 5 par hundögon som försöker stirra ut mig. Bäst att utfodra rovdjuren.
    kramelikram
    <3
    Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen sevärt så ta det nästa gång du åker till Malmö och shoppar! Jag handlade inget, gick bara runt och tittade! Vi var nog inte där mer än en timme:) Men jag ska absolut dit igen! Och då blir det en heldag:)

      Ikea tar jag i Älmhult, det har bredare sortiment än i Malmö såg jag i dagens tidning:)Blev lite förvånad, trodde att Malmö hade allt.

      Jag somnar också ofta när jag åker med maken, men vi hade två bilar den här gången så jag fick köra en.
      Kram, kram! ♥

      Radera
  4. Fina barnbarn :) (saknar ett kort på mamman...) Hoppas jobbveckan har börjat bra! Här flyger dagarna fram, imorgon är det onsdag :) Kram från norr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk det är onsdag här också i morgon!!!
      Mamman är lite fotoskygg numera:) Inte som när ni var unga och poserade oblygt :))

      KRAM :D

      Radera
    2. Fotoskygg?! Det vet jag fortfarande inte vad det är ;) Men till jul kanske hon fastnar på bild :)

      Radera
  5. Oj! Låter som en riktigt kul ställe! Tror att min dotter skulle gilla :) Verkar som ni hade en riktigt bra vecka. Förutom nattkörningen som jag också hatar. (kör lätt fel)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror också att din dotter skulle gilla Emporia. Finns inte mycket att inte gilla:) Inte ens trängsel eftersom det finns så mycket yta.

      Ha en fin dag !!! Kram ♥

      Radera
  6. Vilka söta små tjejer! Härligt med dansuppvisning! Sånt var det ofta när döttrarna var små, dansuppvisningar, teater, sång- framträdanden, hela tiden, och helst för mormor och farmor vill jag minnas.Roligt!
    Ojoj så duktig Nisse är! Berättade för Molly men då blev hon sur och sa att det är inte så lätt, hon får ju inte vara på köksbänkarna och vid spisen!

    Vilket köpcentra! Känns som dom bara blir större och större...
    Nej, mörkerkörning är inte kul, men för några år sedan så tyckte jag inte alls att det var jobbigt? Konstigt!

    Må så gott och ha en skön kväll
    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är roligt med lite barnshow:) Känns inte alltför länge sedan mina egna höll på och hade "Carola-uppträdanden" för alla som var intresserade. Jenny och hennes kompis var tom och sjöng för de gamla på äldreboendet där vi bodde :)))

      Haha - Nisse får inte heller vara där uppe, men han är väldigt svåruppfostrad och ibland måste jag bara ta en bild innan han åker ner på golvet:)Han har så mycket för sig hela tiden den katten!

      Angående mörkerkörning: Nej, du har fel: det är inte åldern! Väl?

      Ha en fin dag!
      Kram ♥


      Radera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥