torsdag 1 november 2012

Rosorna som aldrig dör och lite annat...

HEJ! 
   
Vet inte hur många gånger jag har visat 
dessa rosor!!! 

I morgon har de stått i två hela veckor! 
Och nu har alla (utom fyra som fortfarande står upp) tappat 
huvudena så de har bara fått lite nackstöd och 
är då lika fina som någonsin!


Kolla bara!!! 


I tisdags bakade jag Majsknäcke.
Smidigt och lätt och nyttigt som bara den!

Gott som snacks eller med smör och en ostskiva på! 




Här kommer receptet om någon vill prova! :)

MAJSKNÄCKEBRÖD
Glutenfritt

1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön

Blanda fröna med 1 dl rapsolja.
Blanda ner 4 dl majsmjöl (eller: 2 dl majsmjöl 
+ 2 dl majsströbröd)
Koka 4 dl vatten och häll över
Dela degen i två delar
Kavla ut till en tunn deg mellan två bakplåtspapper.
Sporra (skär) ut rutor och strö över flingsalt 
innan degen bakas i ugnen

 Grädda 150 grader/c:a 50 min.

*

Ja...så var jag till Malmö idag:)
Och där fanns det julsaker!!! Lite överallt faktiskt.
Och nu börjar jag blir lite sugen på julen. 

NOVEMBER månad är här!
Den kom alldeles nyss. För c:a en timme sedan :)



FÄRGFROSSA!!!

Lagerhaus köpte jag 100 små julgranskulor!

Som en kartong GODIS! Blir lite jobbigt att sätta i trådar, 
men det löser sig innan advent:) 

Hoho, vad Nisse ska få det jobbigt!!!


Sedan köpte jag små glas till julsnapsen.
Ja, vi tar en snaps till maten och sjunger "Hej Tomtegubbar" 
och sedan är det bra ;)

Men visst är de fina!?
Små tomtenissar från Sagaform. 
Köpta på CERVERA i Hansakompagniet.
Och där jobbar mellandottern Elin!


I Malmö var träden på Stortorget fortfarande gröna!

Men jag hade vinterjackan på. Och den behövdes!

I morgon åker vi till Malmö igen, 
men det är en helt annan historia. 
.............................

Önskar er en fin torsdag!


Kramar!


11 kommentarer:

  1. vilket härligt paket med julgranskulor. Tror jag med ska köpa såna men då lägger jag dem nog i en glascylinder istället för att hänga upp dem. Tack för recepet, det måste jag prova - ser gott ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så brukar jag också göra, men här ser jag en liten naturgran översållad med färgglada kulor! Om det alls går att ha så för Nisse ;)

      Ha en fin dag!
      Kram :)

      Radera
  2. Älskar november!
    Och julgranskulor brukar jag lägga i en korg/skål eller på ett fat blir sött och annorlunda.
    Vi ska till sthlm i morgon och skölja ögonen med jul och annat.
    kram från dalsland//

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är November en inkörsport till Julen :) Jag gillar inte mörkret, särskilt inte sedan jag läste i tidningen att vi har vildsvin i trädgårdar nära knutarna :/

      Å, om jag vore i Stockholm ändå, så jag fick träffa mina små gullungar där!

      Ha det bra i Huvudstaden!
      Kram :)

      Radera
    2. Jo jag gillar mörkret lite förresten...när jag får vara inne och mysa:)

      Radera
  3. Jag såg en gång massor av julgranskulor i en stor glasvas el liknande med en ljusslinga snurrat runt däri också. Snyggt men brandrisk ska man nog tänka på.

    Idag är det första November och tiden flyger fram. Vi har plusgrader och nu kommer det att bli svinhalkigt ute. Vad händer med all vår snö nu då...Jag vill ha några minus iaf. W börjar bli förkyld, bara att vänta på att S blir det också.

    Hjärtat ja...Aha jag vet vad du menar nu. Men du, för mig är det värt lika mycket ändå än hur många jag redan fått. Och det är ju av dig jag får det, om jag anar rätt nu :)

    Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är också fint! Jag har inte blandat men jag har redan satt ner en liten batterislinga med röda ♥♥ i en glasvas:)
      Smygtänder den ibland...det är ju kanske lite för tidigt:/

      Jaha det är förkylningsdags! Har hostan kvar ännu från min senaste förkylning. Den har ofta svårt att ge med sig hos mig.
      Hoppas barnen bara får en lätt-variant:) S kanske tom slipper...

      Ja hjärtat ja...du vet vad jag menar. Fast som tur är har det sällskap :D
      KRAMAR! ♥♥♥

      Radera
  4. Tack för receptet. ska prova.
    Fantastiskt att löven i Malmö fortfarande är så fina. Det är varmare där och här sitter vi och fryserrrr :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla träd i Malmö är inte gröna, men här är inga det! Vi har tolv mil dit och de har två växtzoner mildare.
      Men det blåser ofta så nära kusten!!

      Kram:)

      Radera
  5. Låter gott det där!!
    Åh Malmö..Förr var det så fin julskyltning på NK och trädet utanför.
    Blir lite nostalgisk faktiskt. Jaha? Malmö i retur ;))
    Ha det så skönt <3
    kram
    Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min svärmor (Malmöbo till vardags) är hos oss nu och jag frågade henne om hon minns NK:s julskyltning som något alldeles extra:) Hon blev alldeles lyrisk :D

      Kram!

      Radera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥