söndag 16 december 2012

Mina tomtar.


Klart att man ska Tomtar 
när det snart är Jul!

Eller det får man ju förstås välja själv. 
Jag har i alla fall några stycken som får hänga med.


Den här köpte jag första året vi bodde här nere i Skåne. 
Hos en kvinna som sålde julsaker i sin källare.
Det gjorde hon nog bara det året för 
jag har aldrig hört om henne mer...

Han har alltså bott hos oss i 24 år snart:)


Han får lov att stå framme:)
Ljusslingan med pyttesmå röda hjärtan lyser fint 
och är köpt på Designtorget i Malmö. 



De här två filurerna är av lite senare datum. 
Köpta på Annorlunda rum i Osby
för ett par-tre år sedan. 
(Och i de lokalerna finns idag FRÖJDbutiken!!)


De här garn-tomtebarnen har jag gjort själv .



Den här har jag köpt i Lycksele när jag bodde där. 
Det var inne med små tomtar som man 
satte på krukkanten då ett tag

Jag bara älskar hans smittande leende!


Hustomten är svår att fånga på bild, 
men man märker att han smyger runt 
och ökar trivseln i huset.

Jag såg det inte, men:
 Idag gjorde han en härligt värmande brasa! ♥


Små lyktljus brinner här och var och det är skönt 
att vara ledig och tassa runt och pyssla lite. 
Idag har gjort julköttbullarna och 
bakat några plåtar pepparkakor. 


Och så här får jag ha gardinen i vardagsrummet för att
 Nisse inte ska komma åt att klättra i den mer.

KUL!!! NOT!

Nu ska jag gå och lägga mig; resten av 
familjen sover redan.

Både S och Emma är dessutom förkylda :(

natti, natti
KRAMAR!




12 kommentarer:

  1. Smågrabbarna räknade farmors tomtar i söndags och jag har 22 st!!
    Mysigt är vad det är och vi behöver förgylla den här trista tiden med tomtar, ljus och pynt!
    Kraaaaaaaam ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då:) Men jag har inte tagit fram allt ännu. Det kommer fler tomtar:)Tomtebyn innehåller många små som jag fick av dig en gång för länge, länge sedan...♥
      Kraaaaaaaaam ♥♥♥

      Radera
  2. Det är en mysig tid nu, jag älskar dagarna före jul. Har lärt mig att ta det lilla lugna, för julen kommer även om jag inte hunnit städa överallt!
    Önskar dig en fin tredje advent!
    Kram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med - det är jättemysigt! ett litet minus i protokollet är att nu har vi fått regn och plusgrader så snötäcket är lite ansträngt...asfalten är framme och snökanterna vid vägen är smutsiga!! Inte bra!
      Önskar dig en fin vecka :)Kram♥

      Radera
  3. Hej! Kul att du är tillbaka igen! Jag har verkligen saknat dig och tänkte gå in här idag och titta lite bara. Vad är Instagram för nåt? Har jag aldrig hört talas om innan.

    Saknar dig jättemycket verkligen! Mängder med kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elinor!
      Instagram är en slags bildblogg i mobilen där man lägger in små bilder och skriver några ord. Sedan går man in och gillar varandras bilder och skriver ev. någon kortfattad kommentar.
      Ha det fint!
      Kram tillbaka!:)

      Radera
  4. Hej Karin!

    Vad glad jag blir att du är tillbaka här i bloggvärlden. har saknat dig, och Nisse förstås!
    Hoppas att din dotter snart slipper kryckor, inte så lätt i det här vädret.

    Ojojoj, lilla Nisse verkar ganska vild av sig den lilla sötnosen!

    Önskar dig en skön tredje advent med alla dina fina tomtar
    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anncathrine!
      Tack:)
      Kryckorna får hon nog ha ett bra tag till, knät är väldigt instabilt. Hon tränar som sjutton för att bli av med dem, men det tar tid - förbättringen märks knappt från vecka till vecka ens. ortopeden sa att om tre månader skulle hon börja bli som vanligt...
      Ja Nisse är lite väl vild, det blir jobbigt när han måste vistas mycket inomhus. Igår rev han ner en fin kruka från fönstret och så var det adjö med den:( Han förstör väldigt mycket nu. Trodde han skulle lugna ner sig när han blev vuxen, han är ju tom kastrerad.
      Men icke!

      Önskar dig en fin vecka:)
      Kram ♥

      Radera
  5. Å så många fina tomtar, roligt att ha någon som är så gammal också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har även min mammas första tomte som hon fick 1929:) Den är gammal den :)
      Kram

      Radera
  6. Så söta tomtar och katten är väl också en tomte som röjer på det där viset..Är väl jobbigt att vara inne kanske.
    Du, i morgon ska jag till Osby. Maken är ledig och vi tänkte fika och kolla lite fina saker. Älskar det där panget!!
    Man blir helt enkelt glad av att komma in dit.
    En ren FRÖJD :))
    Hoppas ni kryar på er. Här rinner också näsan på de flesta. Barnbarnen och maken är snoriga.
    Jag blir aldrig sjuk av vanliga sjukdomar utan hos mig sätter sig allting i kroppens leder och muskler.
    Sov gott - det tänker jag göra nu. Natt natt
    kram
    Fia

    SvaraRadera
  7. Ja, det här med tomtar är ju en smaksak.. En del fyller hela sitt hem med dem och andra har bara några stycken..
    Jag hör nog till det senare.. Jag julpyntar och får till det mysigt men tomtarna är det sparsamt med här..
    Din lille tomte där på kruk-kanten tyckte jag om..

    Kram Maidi

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥