torsdag 17 januari 2013

Inredningsochrenoveringsfunderingar


TJO-ho!

Har en sådan fruktansvärd lust att 
göra om här hemma!

Skulle vilja slänga ut en massa grejor och ta in nytt.
Som tur är har jag varken make eller ekonomi 
som tillåter ett sånt stort ingrepp för det 
skulle nog bli väldans jobbigt:)
En tempeltavla skulle jag ha någonstans:)
Denna hittad på Spiti.

Men de finns på Fröjd af Sverige i Osby också! 
Hihi - är så glad att det är nära dit :)


Och vilken fin quilt!!!! (Spiti) 
Vill ha!!!!

Vet bara inte riktigt var den skulle passa in...
I sovrummet kanske...

En lista på önskemål:

Sovrum: Nytt golv, nya tapeter/färg

Kök: Nytt (vitt) bord, måla väggar/tak. Ny kyl/frys

Vardagsrummet: Glasad utbyggnad (piece of cake;)), slipa o måla bordet.

Lilltoan: Kakla väggar och golv. Måla tak.

Emmas rum: Måla tak.

Stortoan: Totalrenovering! 

TV-rum nere: Måla väggar/tak. 

TV-rum uppe: Nytt golv. Ny stoooor ryamatta. Måla/byta soffbord. 
Vägg av små glasrutor i metallram.

Gästrum uppe: Tja.....måla taket.?

Gästrumstoa: Lister? ;) Måla tak.

Glasverandan: Isolera golv och väggar.

Altanen: Byta räcke. 

Jamen , ni ser ju - om ni har orkat läsa!!!
Finns hur mycket som helst, 
och det är inga smågrejor...

NÄ...
det är nog bara att inse att det blir (kanske) gjort lite då och då.
Men att önska är ju helt gratis!


Den här kudden anknyter lite till mitt förra 
inlägg om att tiden går för fort.
Fin, tycker jag.

Annars är jag inte så förtjust i kuddar med text. 

Men ett sådant skåp skulle jag vilja ha!
Älskar känslan av att det är gammalt 
utan att vara för skamfilat.

För det avskavda går till överdrift ibland tycker jag! 


Den här höga hästen står i vårt vardagsrum på en 
piedestal gjord av ett lecablock och en liten träskiva. 
Nästan-gratis;)

Gillar den.
Fast egentligen är den inte alls så särskilt fin 
men det måste det inte vara:)


Till sist och syvende (vad betyder nu det??) 
blir det ju oftast enkla saker som förnyar i vårt hem.
Som en hög vas som används som ljusstake.


Tavlor målar jag oftast själv, men inget går upp 
mot att titta ut genom fönstret 
på naturens växlingar 

Nu har vi plötsligt fått vinter ett tag igen :)
Och vi får nog behålla den ett tag, för temperaturen 
pendlar envist mellan ungefär fem och tio minusgrader. 

Men det är fint. Och så mycket ljusare det är ute nu! 

Och så många brasor vi eldar :) 
HÖG mysfaktor där!


KRAMAR till er!






16 kommentarer:

  1. Älskar att läsa din blogg, så många fina bilder och du hittar så fina grejer överallt. Den där affären Fröjd, måste jag helt klart besöka i juni när jag kommer ner!

    Kram till dig Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Malin ♥ Klart att du ska till Fröjd! Ta med dig Majsan och kom hit en dag också:)
      Kram ♥

      Radera
    2. Jag ska verkligen försöka hinna med att komma över till dig Karin! Stor kram

      Radera
  2. Du har en riktig bra smak! Jag hoppas att du ska vinna på nån lott och kan göra total renovering (Listan var ju lååång.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja listan är låååång och den kan bli ännu längre - det där var bara grova drag :) Tack för att du skulle unna mig en lotterivinst hahaha ;D
      Ha en fin helg du också ♥ Kram.

      Radera
  3. Min lista skulle också bli vääääldigt lång, min man tycker att det är bra som det är här hemma:)
    Vi hade -25 i morse, garanterat myggfritt med andra ord!!
    Kram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad är det för fel på karlar - de verkar ha problem med att se detaljer!? ;) Men samtidigt får vi ju vara glada att de är nöjda så mycket som vi båda håller på och donar och flyttar runt saker i våra hem :D
      Kram ♥

      Radera
  4. Ja min lista är ju väldigt lik din måste jag säga. Och tyvärr minst lika lång. Jag är inte heller så mycket för kuddar med text. Det finns verkligen många fina men ja..Det är tillräckligt med att det står "Hem ljuva hem" på väggen i köket och att jag har en citattavla. Ja och så står det KRAMp i vardagsrummet :))

    Jag gillar den röda fulfina hästen!

    Vet du, jag måste börja klura på schemat nu som räcker ända till våren. Så du måste kolla upp när det är bäst för dig :)

    Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det för användarnamn!?

      Tyvärr är både S och jag lätt handlingsförlamade under vintern så det händer inte så mycket härhemma. Men om man ska få finfrämmande kanske man får en liten energiskjuts :)))
      Har kollat på din kusins blogg - jättefin!

      Jag mailar till dig i morgon;)
      Kramar ♥♥♥

      Radera
    2. Ja vad då? Var det inte det roligaste du varit med om ? :))Jag skulle ju bara försöka snitsa till det lite med namnet :))

      Radera
  5. Drömma och önska måste man få göra. Gör jag hela tiden. Gäller ju att hitta ideér. Att sen inte så många genomförs är en annan femma.
    I veckan ska jag besöka Ikea i Älmhult OCH FRÖJD!!
    Får ta med kappsäcken med guldpengarna :)
    kram
    Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, vad roligt! Jag var till Ikea igår men det vi skulle ha fanns inte, borde nog ha kollat först:) Och till Fröjd har jag inte varit på ett par veckor. Hinner inte så värst mycket på en helg och under veckorna blir det inte av. Efter jobbet är det ju mörkt ute och det är inte så lockande att ge sig ut då:)

      Ha det så trevligt! Glöm inte guldpengarna hemma nu bara!
      Kram!

      Radera
  6. Ha ha ... det här inlägget visar bara vad jag redan visste, att när man har hus blir man aldrig klar! Alltid nåt nytt som man vill fixa! Jag gillar quilten, helt i min smak!
    Hoppas du har en trevlig helg :) Kram från norr
    Hälsa med dig och en extra hälsning till den blivande mamman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är det så! Det finns alltid minst ett projekt på G ute eller inne...och alltid fattas det någon list eller något annat:)
      Helgen är över nu och ännu inget barnbarn...i morgon är det 3 dagar över tiden. Han ligger beredd och klar med huvudet fixerat så det borde kunna ske när-som nu. SPÄNNANDE!!!
      Kramar!!

      Radera
  7. Att få göra om hemma piggar upp! =)
    Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gör det absolut - är väl därför jag får den lusten på senhösten och under den tidiga våren, när det är för mörkt att vara ute på em/kväll.
      Kram! ♥

      Radera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥