fredag 7 september 2012

Kalmar

 HEJSAN!
 
I början av veckan var jag två dagar i vackra
 
KALMAR
 
Staden som förknippas med
många historiska händelser
bl.a Kalmarunionen år 1397
när Kung Erik kröntes till regent över
Sverige Norge och Danmark.
 
Bild från nätet
 
Det skedde i Kalmar Slott vars äldsta delar
byggdes redan under 1100-talet.
 
Ett mycket vackert slott helt omgivet
av vatten och med tinnar och torn
precis som i sagorna:)
 
Bild från Nätet
 
Staden byggdes upp runt Slottet och
var på den tiden en av Sveriges viktigaste städer.
 
En mycket trivsam stad, tycker jag. 
Bjuder alltid vackert väder när jag är där!
Lagom stor och med många pittoreska gatubilder.
Gammalt och nytt i en fin blandning.
 
 
Bild från mitt Hotellrum.
Bodde som vanligt på Frimurarehotellet
på Larmtorget. Centralt och bra.
 &Trevlig personal

 
Det är nog något som inte står rätt till med min dator!?!?
Hur kan ett hörn av en bild bara försvinna??
Den finns ju med i Mobilen!
 
Det här var en mycket skön fåtölj 
i mitt rum. Hade inte behövt någon säng;)
Men här hemma skulle jag inte vilja ha den:)
Varken färg eller form tilltalar mig.

 
Och här hemma har äpplena mognat

 
Och tomaterna mognar fortfarande

 
tom Vindruvorna är ätbara!!! Ja, inte alla då...
bara de som är mörklila.
 
Hörrni - Idag är det FREDAG!!!
Hela helgen ledig ♥ 
 
Jag ska förbereda lite inför vår Garageloppis
som vi ska ha den sista helgen nu i September.
Ja om det inte är dåligt väder då, vill säga.
 
Ha det bäst!
KRAMAR!!!




13 kommentarer:

  1. Garageloppis låter lockande. Det är då för sorgligt att du bor så långt borta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är synd! För en helg är det ok men kanske inte för ett loppisbesök:)
      Kram.

      Radera
  2. Kikar in och önskar dig en trevlig helg! ♥ Fina bilder
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig helg till dig med:)
      Kramar!! ♥

      Radera
  3. Jag har aldrig varit så långt söderut som till Kalmar, men en vacker dag så.....
    Hoppas du får en finfin helg!
    Kram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas den dagen kommer, för du har missat en fin del av ditt land:)
      Kram ♥

      Radera
    2. ...och en fin helg till dig också ♥

      Radera
  4. Jag var där bara för kort tid sedan och gick guidad tur på slottet vilket var en höjdare. Svensk historia är ytterst spännande.
    Ser ut att vara ett härligt hotell :)
    Ha en skön fredagskväll
    Fiakramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också gått en guidad tur tidigare. Det är mycket intressant att vara på plats och uppleva historiens vingslag, det blir så påtagligt då.
      Hotellet är helt ok.Inget våldlyxigt ställe utan alldeles lagom bra:)
      Ha en skön fredagskväll du med:)
      Kram ♥

      Radera
  5. Åh Karin. Vet du att det bästa som finns är att kika in till dig sist av allt innan jag släcker datorn för kvällen. Och det är ett gott betyg även om det inte låter som så. När jag såg dina bilder från Kalmar då tänkte jag att fy vad det var länge sedan jag var på semester och fick se något vackert. Sverige är väldigt vackert med mycket att se. Skulle varit kul att ha större möjligheter att kunna det. Din loppis skulle jag helt klart ha kommit till :)

    Hoppas att ni får värme så att fler vindruvor hinner mogna. Och äpplen har ni...suck... Vad envisas jag med att bo på för ställe egentligen :))

    Jag mailar dig imorgon. Jag bara måste det.

    Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
  6. Det ser jag fram emot:)
    Sov gott ♥♥♥

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder!
    Ha en fin lördag! :)

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥