måndag 17 september 2012

Som en bärfis i rymden

Så dum känner man sig när man har gått på
det där som man inte trodde att man skulle göra.
Aldrig någonsin.
 
HEJ IGEN!
Min dator mår bra nu.
Tack vare världens bästa Johannes på mitt jobb.
Han har inte ens skrattat åt mig
(inte så jag har sett det i alla fall)
 
 
Vad som hände är följande:
 
Datorn har under ett par veckor uppfört sig konstigt.
Exempel: När jag har scrollat ner i listen
har allt på skärmen blivit förminskat
och när jag scrollat uppåt har
det blivit förstorat.
 
Ett tag var min blogg bara ett smalt streck på  mitten av rutan.
 & Ibland rullade hela bilden utan att jag gjorde något.
 
Så jag var ganska mottaglig när en kvinna
ringde och väckte mig i onsdags och frågade efter S
(hela hans namn)
 
Han var inte hemma men det var ok med mig,
hans dumma hustru.
(Tror jag det...)

 
Hon sa att hon ringde från Microsoft
och att de hade mottagit signaler från vår dator
att den hade ett virus som de höll
på att försöka spåra/bekämpa.

OK
Jag köpte det. Fast nu skäms jag.
Hon bad mig slå igång datorn så skulle hon visa
mig hur jag skulle gå tillväga för att få bort det.
 
Hon lotsade mig runt och visade att det
fanns många (falska) virus i min dator.
 
Närmare bestämt uppåt 1000 stycken!
Alla försedda med varningssignaler i gult och rött.
 
Vid det här laget hade jag för tillfället svalt hela betet.
 

 
Jag ville till varje pris få datorn ren och fattade
för sent att det var då den blev smittad.
 
Hon fick tillfälligt tillträde till vår dator.
Det där med att lita på folk man inte känner
GÖR INTE DET
Lita förresten inte helt och fullt på dem ni tror att ni känner heller....
 
NÄ - det förstås - ni är ju inte helt intelligensbefriade.
Ja, så ville hon ju då att jag skulle köpa ett
virusprogram av dem...
 
 
 
, men inte förrän då fattade jag att jag hade
blivit blåst på ensamrätten till min dator.
 
 fattade jag även att meningen var att jag skulle gå in på
min internetbank och öppna upp för dem.
 
stängde jag datorn, drog ut alla sladdar
 och lät den stå orörd tills Johannes hade tid att kolla den.
(sa jag förresten att han är världsbra?)  
 
Nu har deras väg in i datorn tagits bort
och alla småvirus likaså.
 
Min Dator är frisk igen och jag ska aldrig
mer vara så lättlurad!
(Hoppas jag:( ...)  
 
 

♥ Kramar till er ♥
mina fina läsare! 

11 kommentarer:

  1. Men herregud människa, HUR i hela världen skulle du kunna veta att det var lurendrejeri?? Lätt att känna sig dum så här i efterhand, men jag skulle också gå på vad den där kärringen sa!!
    Nä... du är inte alls lättlurad, därmed basta;)
    Kul att du är tillbaka i "Blogglandia" igen, har saknat dig:)
    Stor kram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tack snälla!
      Jag känner mig så urbota korkad!! Ingen har förebrått mig här hemma mer än jag själv.
      Tänkte ändå att jag måste berätta, kanske någon som läser kan undvika att göra om mitt misstag...
      STOR KRAM tillbaka! ♥

      Radera
  2. Men herregud jag blir så arg att det känns som att jag får ett anfall av nåt slag!! Alla dessa elaka oärliga uträknande typer som gör allt för att förstöra för folk! Nej det är verkligen inte ditt fel Karin! Visst ska man inte gå på sånt där men det är lättare än man tror att hamna i det. De låter så ärliga, förstående och proffsiga. Vet precis vad de ska säga och sno till det. Och tyvärr fann dom dig i ett redan utsatt läge. Gudskelov att de inte hann få tillgång till internetbanken!! Skadan är reparerad. Ingen större skada skedd. Inga sjukdomar eller dödsfall. Nu kör du på som vanligt igen. Och gör inte om det förstås :)), Blogga på nu. Har väntat nog länge ;)

    Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
  3. Fy vad obehagligt! Tack gode gud för Johannes!!!

    SvaraRadera
  4. helt obegripligt att någon vill jobba med att ringa och lura folk. Jag blir tokarg när jag läser sånt här. De spelar på folks oro och så passar de på! Vilken tur att du fått ordning på din dator! Bra att du la ut detta och varnar andra. kram

    SvaraRadera
  5. Men Karin, fy tusan vad läskigt!
    Att det finns sådana människor!
    Ens egen fantasi räcker ju inte till att hitta på dylikt för att lura folk!
    AAAAAh, GGGGGrrrrr, Sååååå arg man blir och så glad att man inte är sån själv!
    Sådana människor borde man bara kunna sudda bort.......... Såååååå FULT gjort av dem!
    Kraaaaaaam ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
  6. Oj läskigt! Skäll inte på dig själv, vem som helst kunde gått på det där!
    Har saknat dig och är glad att allt gick bra till slut!
    Kram

    SvaraRadera
  7. jag litar fullt ut på dem jag känner, dej t.ex. Ha,ha. Kram

    SvaraRadera
  8. Man blir så ARG och TRÖTT på oärliga idioter till människor!
    Du må tro att vi råkar ut för MÅNGA sådana som ringer eller skickar falska fakturor! Inte ett dugg konstigt att du gick på det! Det gjorde jag också första gången de ringde och lurade oss, fick sedan polisanmäla och bestrida och skicka flera brev( det gick ju så klart inte att få tag i dem på telefon). Dom är såå skickliga på att luras. Tycker inte alls att det är konstigt att du gick på det hela! Man tror ju inte att folk kan bära sig åt så här! EN gång tror jag nog att de flesta kan bli lurade.
    Jättejättebra att du berättar om detta så att färre kan bli lurade!
    Roligt att du är tillbaks!

    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  9. Ja, jag skrattar då inte åt dig, för precis så dum hade nog jag också varit.. De människorna är ju så skickliga på att manipulera andra och verkligen lura skjortan av dem.
    Alla borde få ha en Johannes:)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  10. Men ingen skrattar väl åt detta..Jag blir arg å besviken på att det finns så nesligt opålitliga människor.
    Samtidigt känner jag att det är bra på något vis att man inte går å är ständigt misstänksam över andra. Innebär ju att man blir lurad ibland men hellre det då, än att gå och misstro människor. Jag inbillar mig att de flesta faktiskt är ärliga. De som inte är det, är få. Hoppas nu du kan få blogga och greja med din dator <3
    kram
    Fia

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥