torsdag 1 december 2011

December


Hejåhåmittinattensomvanligt;)!

En stämningsfull bild av en ljuslykta med adventsljus i från 

Så många fina varianter av adventsljus(-stakar) det finns nu! 
Förr skulle det alltid vara en låda med mossa i och fyra kronljus. Kanske några pappsvampar eller röda bär.

Kul när saker ändras! Speciellt när de ändras till det bättre och det måste man ju säga att det har gjort:)    



Och vilket mysigt fönster den står i!!! 

Fast det är mycket jobb med dem, det kan jag intyga eftersom vi hade sådana i mitt barndomshem. Har en bild i mitt huvud av att min mamma hade dem på köksbordet och skrapade kittrester, suckade, putsade, suckade lite mer och tvättade bort pappersremsor?

Mellanfönstren skulle bort till sommaren och in igen på hösten, då med vadd och eterneller i mellan.

Så var det nog tror jag? 



Här en lampa från Indiska. Fin, tycker jag. Där den passar. Har inte sett den i verkligheten, men ska till stan (Kristianstad) på måndag om en dryg vecka och då ska jag gå runt och kolla på alla mina favoritaffärer. Indiska har alltid varit en av dem:) 


Har ni påbörjat julklappsinköpen? Det har inte jag för det ska inte bli så många klappar här i år. 

Lisa o J åker till Barbados och firar julen på en vit strand vid ett varmt, turkost hav. Jenny och småtrollen firar mest troligt med farmor och farfar i Malmö. 

Så vi blir bara fem stycken här hemma. Så få har vi inte varit på många, många år. Tror inte ens att vi någonsin har varit det, faktiskt. Så det kommer att bli lite ovant. Om inte John med familj plötsligt bestämmer sig för att åka ner till oss...

Då skulle jag bli så glad, så glad, så glad
Men hur det nu än blir så blir det julafton som alla andra jular och vi ska äta julmat och sjunga julsånger och spela spel och dricka glögg och njuta av dagen:)

KRAM
för nu går jag och lägger mig....:) 

 

4 kommentarer:

  1. Hej
    Kanonfin lyckta i fönstet och alltid kul med förändring...
    här är de mesta klapparna klara känns skönt.
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  2. Hahaha nu höll jag på att skratta ihjäl mig!!!! "Pappsvampar och röda bär" !!! Ja...det är jag ju van med hemifrån och hade det själv också i ett visst antal år men varför jag skrattde nu är för att barnen har gjort precis så, och varje år. De får göra som de tycker med adventsljustaken och då är det svampar, bär och tomtar i massor :)) Kände mig en aning träffad :))Min smak är annan men barnen tycker det är kul och fint :)

    Vi blir inte heller många på jul men det är vi aldrig. Jag tycker verkligen om juldagen. Allt är klart, mat i kylen, barnen leker, fika gott, mysigt, lugn och ro. Då känns det riktigt gott och ostressat.

    Nu ska jag lägga mig. Har fått så ont i halsen nu också. Smittad av barnen. Och jag som ska ut o äta med mina arbetskamrater i morgon kväll. Kanske kan jag sova bort halsontet. Jag hoppas iaf det.

    Ha en fin fredag Karin och hälsa Nisse ;)

    Kram♥

    SvaraRadera
  3. Tack för titten, Sandra! Det är som sagt var alltid roligt att använda sin fantasi och göra nya saker:) Det är ju du så duktig på!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ann-Louise: HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP :) Nu skrev jag nog något dumt! Men det klarar du att ta, hihi;)För jag har också haft den vanliga traditionella adventsstaken till inte alltför många år sedan:) Men visst är det roligt att man kan göra lite som man vill!?
    OCH
    Du gillar ju 60-talet så du ska definitivt lyssna på dina barn!

    Tittar bara in en stund nu (måste kolla fb också) Orkar inte göra något inlägg idag. Börjar kännas att helgen snart närmar sig:)Återkommer i morgon!
    Stor kram ♥

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥