onsdag 3 oktober 2012

Orange? Tja...


HEJ-HEJ!

Lite orange fägring:)
Börjar  faktiskt tycka att det är rätt fint 
med den färgen igen. 

Trots att jag fick en överdos i tjugoårsåldern. 


Nu är de blonda apelsinerna väldigt söta och goda 
Och fullproppade med vitaminer :)


"Fruktfatet"
är ett upp-och-ner-vänt lock till en papperskorg. 
Har bara tagit bort handtaget på under...eller översidan :)


Kanske skulle jag införa orange någonstans...?


Älskar rosor! 
(Plus en massa andra blommor.)


 Jag köpte tio olikfärgade som dag 2 var väldigt olika stora.
Så jag fick sprida ut dem i lite olika vaser.


 Från det ena till det andra: 

Här ligger vår familjebibel. 
Det är numera en av husets två biblar. 
Jag har faktiskt slängt några, för varför ska man 
ha kvar flera gamla konfirmationsbiblar?

Men jag gjorde det inte själv utan jag bad S ta tag i det. 
Vi hade 7 biblar. Varför ha så många exemplar av samma bok, 
och varför känns det jobbigt att kasta bort dem?  

Vi brukar ju inte ens läsa i dem. 
Ett antal gamla psalmböcker åkte samma väg. 
Vi har smockfullt av saker överallt just nu. 

Känns det som...


Fler böcker skulle behöva rensas ut...
Men de flesta är mammas gamla böcker och jag har svårt att skiljas från dem


...liksom prylar...
Men allt är förknippat med olika minnen...


...och tavlor och kort.
Fast det svarta med blommor på vill jag ha kvar...
och keramiktavlan som mamma hade i finrummet...


Och krukor och ännu fler böcker och skräpande blommor...
OK då. Blomman kan jag nog undvara;)
Men böckerna har så fina ryggar!

Ja så går jag runt och tänker. 
Ska inte sticka under stol med att det har blivit 
ganska mycket överskott här sedan ett rum 
fick tömmas till Emma när hon flyttade hem. 

Och jag funderar mycket på att rensa.
Ännu så länge funderar jag bara, 
men endera dagen tar jag tag i det. Det brukar 
komma plötsligt de där rensningsanfallen:)

Men först går jag runt och har lite separationsångest...

 Ha det gott 

KRAMAR!!! 

14 kommentarer:

  1. Ja det blir ju som separationsångest. Svårt att kasta men vad ska man göra med allt. Ibland har jag börjat med att stoppa ner det i lådor och så får det ligga där. Inte bra att ha lådor heller för man vill ju få bort grejer istället. Men som en början. Jag tycker det är svårt med barnkläder, mjukisdjur och annat de haft. Jag kastar massor av annat. Far på tippen varje månad och förra vintern och i sommar är det verkligen bortrensat. Konstigt nog är det ändå kvar alldeles för mycket. Det är bara att fortsätta det eviga röjandet.

    Vilken tur att du vill behålla det svarta kortet ;) Ja du har rätt - Bokryggar kan vara jättefina! Det tycker jag också.

    Nu ska jag ut med hundarna. Vi är ganska slut på allihopa ikväll. Och jag fick huvudvärk igen...Jag som klarat mig i flera dagar och var så glad över det... Kanske blir det bättre under natten och imorgon ska jag bara göra det jag vill och inte stressa.

    Kram och tack för att jag har dig ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet alltid precis vad jag menar:) Det eviga röjandet..haha..men om vi inte tog hem fler saker så skulle vi kanske inte behöva röja mer? En tanke som knappast kommer att omsättas i handling. Inte här i alla fall ;)
      Men få bort lite, det måste jag! För nu har jag börjat vantrivas med stöket. För det känns stökigt när man har för mycket saker.

      Vad tråkigt du har det med din huvudvärk och vilken nonchalant doktor du träffade!!! Hoppas att du är bättre i morgon!

      Njut av morgondagen och vila så mycket du kan:)
      Kram ♥♥♥

      Radera
  2. Du vet ju hur mycket grejer jag gjort mig av med på olika sätt och jag lovar - ju mer man rensar bort, ju mer energi får man! ☺
    Visst, jag kan sakna något ibland - men.....det är ju bara världsliga ting och känslan att inte ha så himla mycket omkring sig är jättehärlig! ☺ (Snacka om I-landsproblem av stora mått!!)
    Kraaaaaam ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har verkligen imponerat på mig som har kunnat reducera dina ägodelar från att fylla ett stort hus till en liten tvårumslägenhet. Och dessutom har du ju knappt inget kvar av det gamla :D

      Känner att jag håller på att bygga upp ett hårdrensnings-anfall. Lite ny energi tackar jag inte nej till;)
      Kraaaam ♥♥♥

      Radera
  3. Men du behöver ju inte kasta dom...Skänk dom till röda korset eller annan second hand affär. Så får de "leva" kvar.
    Orange är snyggt i rätt form. apelsiner och rosor :)))
    kramelikram
    Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, kasta gör jag bara med det som ingen annan kan tänkas vilja ha. Just nu sparar jag ihop till Garageloppisen. Vi skulle ha haft den förra helgen men eftersom det spöregnade avblåstes den.

      Nu tror jag att vi väntar ett tag till och gör det till en vårloppis i stället. Så får jag tid på mig att storrensa. Ska gå igenom rum för rum och det tar ett tag när man har ett stort hus :)
      Kram, kram :) ♥

      Radera
  4. Det där med att rensa och kasta...det jag tycker är mest jobbigt med det, är att en dag så kanske jag känner att jag skulle ha behövt just den saken! KAN ju vara bra att ha:))
    Hoppas du får en härlig torsdag//kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är svårt att veta vad man kommer att önska att man inte hade gjort sig av med:)Men å andra sidan så mår man så mycket bättre om man inte har så många saker omkring sig. Och barnen är inte särskilt intresserade av det jag gör mig av med:)
      Torsdagskram ♥

      Radera
  5. Orange är en speciell färg, antingen gillar man den eller inte. Eller så kan man inte bestämma sig :) Som jag, jag menar, apelsiner är ju vackra, så även blommor i orange... fast jag tror det handlar om att det inte får bli för mkt. Känns inte som en färg jag skulle tapetsera med... eller??? Nu ska jag koka mera te, kurera mig och se tv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej du har jelt rätt där: Små portioner ska det vara! Aldrig skulle jag sätta upp en orange tapet. inte ens gardiner!!!
      Hoppas solen har stannat kvar hos er, det var så vackert!
      Kram :)

      Radera
  6. I lagom dos kan orange vara otroligt vackert.
    Apelsiner har jag fått dille på (nä... jag är inte gravid)
    Gamla böcker ser jag som vackra installationer i ett hem. Böcker över huvudtaget skulle jag inte kunna vara utan
    Ösregnskram från Vvik ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK. Inte gravid. Då kan vi stryka det;) Ja, böcker kan vara fina och just de här böckerna är det. Har faktiskt inte läst dem för de är så tråkigt skrivna 'ehuru' och 'enär' osv.
      Behåller dem som fin kuriosa:)
      Kram!

      Radera
  7. Orange blir man glad och pigg av, tycker jag! Vilka härliga rosor du köpt!
    Här på köksbordet står en bukett med orange rosor, blandade med kärleksört från trädgården. Och idag hade jag faktiskt på mig orange strumpbyxor! Snyggt till brunt!

    Ojojoj, jag förstår precis vad du menar,har VÄLDIGT svårt att kasta saker, man vet ju aldrig när det kan komma till användning...

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina orange rosor står så fint fortfarande, medan de andra färgerna börjar bli lite hängiga. Orange strumpbyxor - snyggt, det är jag säker på. Men jag skulle nog inte våga:D, tycker inte om att sticka ut...
      Har faktiskt gjort mig av med saker som jag ångrar. Och gjort köp som jag ångrar:)
      Kramar!

      Radera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥