fredag 5 oktober 2012

Rötter...


 ...finns det gott om i krukan där min 
fina Timjanplanta står. 

Den klarar sig väldigt länge ute, men jag brukar 
ta in och torka/frysa ner den i oktober någon gång...


HEJ!
Tänkte berätta om lite andra rötter nu. 
Har hittat gamla bilder från KALIX på Fejan:) 

Där kan man som ni vet hitta lite av varje...

Kalixbron och kyrkan.

Lite gamla och suddiga är de allt. 
Men hos mig väcker de så många minnen 
från min barndom och uppväxt!

I den trappen har jag sprungit upp och ner oräkneliga gånger. 
Vi barn älskade att leka nere vid älven och det här är 
"vår sida" av älven Det är ett under att ingen ramlade 
i där när vi klättrade på stenarna under bron. 

Vattnet där var både djupt och hade kraftiga strömmar.

Köpmannagatan

Här är nog en ännu äldre bild. Tidigt 50-tal gissar jag.
Färghandeln hade en avdelning med leksaker.
Jag minns hur gott det luktade där inne. 
Och hur mycket jag önskade i tysthet. 

Längst bort på bilden ligger "Häggströms" där vi 
handlade maten. När jag  var riktigt liten köpte vi mjölk i kanna. 
En man gick in i ett kylrum och fyllde den 
medan man väntade. 

Sedan blev det bruna glasflaskor som var färdigfyllda 
och därefter någon gång satte Rausing igång 
med att göra trekantiga tetrapack.

Stora och otympliga var de, 
men han blev rik som ett troll:)


Hotell Valhall. 

Bilden tagen någon gång på 60-talet av bilen att döma.
Här inne har jag firat en nyårsafton, minns inte vilket år det var.
Då var jag tillsammans med mina två äldsta barns blivande Pappa
och han rörde sig hemtamt i dessa miljöer. 

Valhall 
var annars inget ställe man gick till i mina kretsar, 
det var alldeles för dyrt och exklusivt:)

Tempo, "Tempo norra" (systembolaget) Kyrkan och E4 söderut över bron

Där på andra sidan Kalixälven ligger huset där 
jag och min bror G växte upp. Precis ovanför de fem höga 
pelarna tv. De med Temposkylten på. 

Mitt föräldrahem brann ner i slutet av 80-talet och 
jag har inte varit i Kalix efter det.

Vi hade ett Domusvaruhus också som byggdes i början av 60-talet 
Där jobbade jag som Dekoratör under några roliga år innan jag 
flyttade ner till den nybyggda Stockholmsförorten RINKEBY

Så länge sedan det är och så avlägset det känns! 
Undrar om jag någonsin kommer tillbaka dit, 
till mina rötter igen...

Tror knappast det...

Godnattkramar!




12 kommentarer:

  1. Det är roligt att läsa det du skriver för du skriver så bra och dina bilder är superfina!
    Kraaaam ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack:) Du känner väl igen dig lite, du har ju varit där?
      Kraaaaam ♥♥♥

      Radera
    2. Japp, det gör jag och jag är glad att vi var med dit så jag kan ha även den biten av dig!
      Kraaaaam ♥ ♥ ♥

      Radera
  2. Det var mycket nostalgi fast med en sorglig slut, att huset brann ner. Så synd. Roligt att se på gamla bilder.
    Fredags kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en sorglig historia, hade så gärna velat återvända till mitt gamla hem. Men jag drömmer ofta om det på nätterna och där finns det kvar!
      Fredagskram tillbaka :)

      Radera
  3. Nästan att jag blir lite sentimental av att läsa och ändå är det inte mig det handlar om :) Ja tänk att ni inte föll i vattnet där under bron. En himmelens tur. Jag vet att huset brann ner men du har aldrig berättat varför det brann. Är det nån som vet, stod det tomt? Nej det är väldigt långt till Kalix från er, tyvärr. Förstår att det säkert hade varit roligt att få se det en gång till. Ahh men självklart att du jobbat som dekoratör. Takterna sitter i ännu ;)

    Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huset stod tomt därför att kommunen ville ha marken till industriområde. Vi blev i många år nekade anslutning till kommunalt vatten och avlopp och när mina föräldrar blev äldre gav de upp och valde bekvämligheten i en lägenhet.

      Därefter gavs huset till Brandkåren som övningsexemplar. Så det brändes ner (tändes på, släktes osv tills det var helt nedbränt)och det är fortfarande ett smärtsamt minne.
      Och kommer alltid att vara. Fast jag inte var närvarande.

      KRAM ♥♥♥


      Radera
  4. Vilken nostalgitripp man kan få tack vare nätet. Jag försökte mig på lite släktforskning en gång men DET är en djungel och jag tror man måste gå en kurs för att fatta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nog väldigt intressant och roligt. Gå en kurs vetja, du som måste vara i stillhet så mycket....perfekt syssla!!
      Min bror släktforskade en period och hittade namnet Anckarsparre en bra bit tillbaka i tiden:) Haha - skulle kanske ta och byta?
      Kram

      Radera
  5. Gamla bilder gör en verkligen sentimental.
    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man förflyttas liksom tillbaka i tiden och minns saker som finns undanstoppade långt bak i minnets labyrinter:) Mitt minne förknippas mycket med dofter har jag märkt...
      Fredagskramar! ♥

      Radera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥