måndag 29 augusti 2011

Vid Helge å...

...utanför Osby, ligger Denningarums gård! Där var jag tillsammans med några kursdeltagare från jobbet i söndags. Tänker visa några bilder på en del av de djur som gör vistelsen där så trevlig :) 

Först två helt andra saker:
1. Hemskt mycket HEJ!!! :)
2. Jippie, i morgon är jag ledig!!!


Det var en fin sensommardag och solen sken hela tiden vi var där (sedan regnade det)
Här ligger ett gäng ankor (?) och njuter av livet!


Här finns en butik där de säljer bl.a sylt, saft, marmelad, te, ägg och kryddor i mängder.
Hela taket är fyllt av torkade blommor som man får köpa för 20:- buketten. Om man vill. Och det ville inte jag:) Faktiskt så gillar jag inte torkade blommor. Köpte en ask färska blåbär i stället...mums!


Om man vill kan man hyra en flotte (finns 4 st) med plats för högst 12 personer. Med den kan man åka ut på ån, som är ganska bred i det här området. Det finns bord och stolar och flotten har elmotor. Man kan ha med sig eget fika eller beställa picknickkorg från Gården.


Trodde detta var Emuer, men det var det inte. Har glömt bort vad de hette, faktiskt. MEN jag lägger in ett par bilder ändå:)


"Mamma, mamma...vänta på mig....!"


Det här är Myskankor enligt en blind man som fick dem beskrivna för sig. Gissar faktiskt på att han har alldeles rätt! :)


Den här vackra tuppen sprätte runt kring oss hela tiden. Snacka om stolt hållning, som han spatserade och stoltserade:) 


Det kryllade av små kycklingar och alla vuxna hjälptes åt med barnpassnningen, mest tupparna. Hönorna såg väldigt luggslitna, trötta och eländiga ut...


En mamma som mådde gott var istället det vietnamesiska hängbuksvinet som bara hade två små kultingar att ta hand om:) Ja, hon kunde resa sig upp och nej, hon kanske inte mår så gott ändå....


DEN BÄSTA TAR VI SIST!
Den helt underbara katten som ligger där på disken och vill kela med alla som handlar!
Där stod jag LÄÄÄÄÄNGE:)

Denningarums gård finns det mycket mer att göra för turister. Och för oss som bor i närheten. De har en servering med lunchbuffé som är jättegod, de bakar våfflor till kaffet och de är dessutom mycket tillmötesgående och trevliga människor som rår om gården.

Rekommenderas!
Synd att min blogg är så liten, annars kunde det här vara bra och välförtjänt reklam;)

KRAMAR!

7 kommentarer:

  1. Vilken härlig dagstur att göra :) Men det där svinet ser verkligen ut att ligga risigt till alltså :)) Och strutsar var det inte tydligen....En ripa då ? he he Nej, det var dåligt :))

    Jag gillar inte torkade blommor jag heller men blåbär är underbart! Och otroligt hälsosamt för synen fast då bör man tydligen äta 2 dl om dagen, vad nu det hade med det hela att göra..svammel svammel... :)

    Skämtet ja.... Jag har fler på lut ;)) Ha en härlig ledig dag imorgon! Kram till dig!

    SvaraRadera
  2. hahhah...ripa! Du är ju sämre än jag på fjäderfän :))))))))

    Tack, jag ska verkligen ha en skön avkopplande dag i morgon:) Ska inte göra en enda rörelse som jag inte känner för:) Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det mysigt i Denningarum!
    Puss!

    SvaraRadera
  4. Ja det är det verkligen:) Vi får åka dit en gång till med barnen, de haåller öppet hela september!Puss!

    SvaraRadera
  5. Dit ska jag och mina barn definitivt åka nästa gång vi är i Skåne! Det är fantastiskt fint där, och dessutom har jag gått i skola i hop med nästan alla barnen på gården ;)

    Njuter av dina fina bilder, Karin, din nya kamera, var ett fynd! ;)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Tack Malin! Ja, det är verkligen mysigt där för barnen! De hittar hela tiden på nya upplevelser, såg att de har lamavandring också:) Kram

    SvaraRadera
  7. Ja det är ett trevligt ställe att avnjuta em kaffet med våffla på. Och mycket skoj för barnbarnen att se och att få kela med alla djuren.Och många goda grönsaker man kan plocka o köpa med sej hem.

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥