tisdag 27 september 2011

Gammalt "rat" och en tom hylla



Hej igen!

Tror jag hade en botten-napp-dag igår. Idag känns det lite bättre. Kände  mig usel som "sviker" mina arbetskamrater och tyckte samtidigt väldigt synd om mig själv. Inte bra. Nu har de löst jobb-situationen och det känns bättre.

Faktum kvarstår dock: Jag behöver de här dagarna för att försöka komma i form igen.


Två bilder av släktingar på pappas sida, ramarna från samma tid. 

Idag har jag gått runt och fotat små gamla detaljer i inredningen. S kallar det för "rat". Han har helt missat det här med den bortgångna släktens betydelse för oss i nutid.
Kanske för att han är adopterad.

Dessutom tycker han inte om "rat" som inredningsdetaljer. Men det gör jag! Ännu mer när det är saker som har funnits länge i familjen/släkten.  


Bak korgen på hyllan: Gammal smörask från pappas föräldrahem. Smyger in sakerna där de inte syns så mycket. :)

Vi har väldigt få fysiska saker som härstammar från min mammas föräldrahem/uppväxt. Mina morföräldrar bodde vid sin död hos mammas äldsta syster som tyckte att hon skulle ha all kvarlåtenskap för att hon vårdat dem.

Lite synd, tycker jag när jag ser alla fina minnessaker som hon har delat ut bland sina barn, våra kusiner. Vet även att det sved i mamma fast hon inget krävde.


En gammal emaljerad skavd bunke som fanns i det här huset när vi flyttade in. Hör ihop med huset och det känns också bra!


Gamla böcker hemifrån. Plus en sliten näverkorg med min pappas namn skrivet med barnsliga bokstäver inuti. Mammas "eländes-böcker" är lite nyare. Kallar dem så för att de är så mörka och tunga i sitt innehåll. Man blir inte glad av att läsa dem, om man säger så.

De röda böckerna är Sigge Stark-romaner, dåtidens stora författarinna av kärleksromaner. Lite vågade ansågs de nog vara: Hon kallade sig inte för sitt eget namn när hon skrev utan använde manlig psedomym.

Jag har läst dem, de är ganska så oskyldiga mätta med dagens mått :) 


Nyckeln till ytterdörren till mitt barndomshem. Brukade hänga på en spik vid dörren (på utsidan) Ingen Assa-nyckel som alla mina kamrater hade. Vårt hus var gammalt och väldigt omodernt. Men hemtrevligt med kakelugnar och vedspis. Min bror skämdes, men jag tyckte att det var mysigt redan då med det gamla:)

Huset finns tyvärr inte kvar idag.


Ett gammalt halvlitersmått finns också kvar i mina gömmor.


På väggen i vardagsrummet hänger en hylla utan hyllor. Den har S gjort och jag har tagit bort hyllplanen för att måla dem vita. Tänker ha den till att samla en del av dessa saker lite mer öppet.

Sån är i alla fall tanken...får der hur det blir...

Har alltså ett litet framtidsprojekt på gång idag.
Det trodde jag inte igår!!!

Ha det gott!

KRAMAR!♥

8 kommentarer:

  1. Hej! Hinner bara fråga dig en fråga. Ska läsa allt sedan du har skrivit :) Min blogg uppdateras inte hos andra. Vart ska jag vända mig, maila eller vad? Det är mycket irriterande för folk läser ju inte då!!! De ser ju inte att jag uppdaterat....Har letat men kan omöjligt se hur jag ska anmäla det, som fel eller problem. HJÄLP!

    Vet ju att det är många bloggar som inte uppdateras så snabbt som det är tänkt att det ska ske. Många bloggar jag läser gör så till o från. Din hade inte heller gjort det nu. Men för min tar det ju flera dagar... Kommer tillbaka ikväll :)

    SvaraRadera
  2. Hej
    Har du provat den nya uppgraderingen? Jaghar uppgr. och det funkar jättesnabbt helt plötsligt:)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej
    Visst är det underbart med saker som har en historia det är därför jag älskar att inreda med gammalt...
    Hoppas att du känner dig mer på G och ha en mysig kväll
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  4. Tack, Sandra! Har haft en mysig kväll med brasa i öppna spisen och trevligt sällskap av en arbetskompis:)
    Känner mig bättre men mitt ansikte tonar nu i gult. Gult är fult. Iaf i ansiktet:)
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Men nu har jag läst minsann ;)) Jag måste säga att det är verkligen fint och fiffigt att knyta ihop böckerna så där. Rat?! Inte alls säger jag också :)) Tänk att du har kvar nyckeln...En nyckel kan betyda många olika saker... Blir fint med de vitmålade hyllorna också. Hoppas du är lite bättre nu, både med färg och blåmärken! God Natt :)

    SvaraRadera
  6. Hej Ann-Louise! Ja, en nyckel kan betyda mycket, särskilt en som går till ett hus som bara finns i mina minnen. Och i mina drömmar, för jag är ofta, ofta "hemma" under nätterna. Kram.

    SvaraRadera
  7. Krya på dej vännen, saknar dej och ditt sjungande på jobbet ;-) Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Å, tack! Jag kommer nästa vecka! Har inte sjungit på snart två veckor nu:) Kram!!!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥