måndag 30 juli 2012

Bärplock och utepyssel

HEJ!

Idag plockade jag in det sista bären på våra
svarta och röda vinbärsbuskar.
Lämnade lite röda kvar till fåglarna.

Jag brukar plocka nästan färdigrensat
eftersom jag får väldans ont i nacken av efterrensningen.
Det här kommer att gå fort! :)



De röda bären äter vi mest till efterrätter
eller har till bakning av muffins tex.
De svarta kokar jag sylt av.
Fryser in i småburkar och kokar eftersom.
Det är bara jag som äter av den (plus ett par svärsönerna)
Mest på ostmackor. S vill inte ha.


Tadaaa!!!
Här är nu Pergolan!
Den ska bli en skuggig oas att sitta i när det är varmt ute.
Mitt planteringsbord har också fått plats 'därinne'. 


Vi har planterat tre växter som ska klättra på armeringsjärnet.
Det här är en vit Clematis som jag har fått av Åsa:)


Köpte en miniros till bordet och planterade i en större kruka.
De brukar växa mycket när de får mer utrymme.

På marken bakom rosen har vi planterat en
vildvinsplanta. Och en till likadan lite längre bort.
De blir så vackert röda på hösten. 


Sett från lekstugan.
Kan man kalla det en konsgjord berså?


Och lekstugan sedd från Pergolan:)


Och till sist en bild på den nu så
h-a-t-a-d-e
BJÖRKEN
som sprider sina frön överallt här hos oss.
En jättestor hängbjörk men tre miljoner frön på.
Vi får in dem genom öppna fönster, dörrar
och de har lagt sig som ett täcke
över hela altanen,
De slinker in i glasverandan.
Ligger på trappen. 
Vatten i utebadet ? Glöm det!!!!

Grrrrrrrrrrrrrr........;D

Ha det så gott:)

KRAMAR!!!

15 kommentarer:

  1. Åh vad ni kommer att ha mycket trevligt i den pergolan. Vad S är duktig på att bygga :)

    Hugg ner björken när ingen ser. Björkar kan ju råka..ehh.. gå av ibland...

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahhaha - Ja varför har jag inte tänkt på det!?? Stora grova björkar kan ju bara råka gå av!!! ;D
      Ja S är duktig på att bygga, han fixar det mesta i den vägen:)
      Hoppas ni har det bra därute på verandan i fjällbyn:)
      Kram ♥♥♥

      Radera
  2. Så härligt med en massa goda bär!
    Vilken fin pergola! Kommer att bli så fint när allt växer upp, vildvin är så vackert. Där i pergolan bland allt det gröna kan Nisse sitta och spana på småfåglarna sedan...

    Ha det så gott
    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Nisse får ett till ställe att sitta och spana på:) Har har gott om dem sedan innan också; ofta när man kommer gående rusar han ut från något busk-bakhåll och tar tag om benen med sina farmben. Lika plötsligt släpper han och försvinner in i grönskan igen...han är för rolig:)
      Ha det gott du med!
      Kram.

      Radera
  3. Röda vinbär äter jag direkt från busken. De svarta kan jag endast inta som saft eller gelé.

    Du... sista bilden... står du inne och fotar eller har ni TV utomhus :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahah...ja det ser ju nästan ut som en TV Det är undersidan av balkongen:)
      Jag äter inte heller svarta vinbär okokta, blä! dom är ju gröna inuti!!!
      Ses;)

      Radera
  4. kommer att bli perfekt att sitta i pergolan när den är fylld av växter uppåt väggarna. Vill du fylla upp ytterligare så sätt humle eller kaprifol:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! kaprifol är fint!!! Tack för tipset:)

      Radera
  5. Svarti vinbärssylt i fil t.ex. Mums! ☺
    Chris ♥
    Kraaaaaam också såklart ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar mest ha det på mackor, men jag ska prova minsann!!
      Kraaaaammm ♥

      Radera
  6. Väntar något åt eller så för att se en ny bild på pergolan. Det kommer nog att bli kanon att sitta där och bara slappa.
    Jättefina bilder! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir så klart bättre om ett par år:) Ska spara de här bilderna som jämförelseobjekt !
      Kram!!!

      Radera
  7. Vad häftigt med en pergola! Hmmm...något att tänka på, där gav du mig en idé, faktiskt! Tack, tack! ;-)
    Idag har jag också plockat av de röda och svarta vinbären på våra buskar. Dvs det lilla som fanns av dem. Mycket har ruttnat bort. Men jag gjorde inte sylt som du utan det blev saft i stället. Det var ju inte så mycket bär, och sen var de inte lika fina som dina.
    Kraaam! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra då om jag har förmedlat en idé! Får vi se den förverkligad när den är där???
      Kram ♥

      Radera
    2. Ja, Om vi bygger den så kommer det bilder på bloggen, jag lovar! ;-)
      Kram ♥

      Radera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥