tisdag 14 augusti 2012

Havskräftor

Lördagkväll i Varberg:)

Har man tur så kan det vankas havskräftor då!
Och det hade vi!!!


De avnjöts i vackert solsken ute på den rymliga altanen!!!
Kolla vilken STOR! :)))
Och så en iskall öl till....mmmmm...


De där havskräftorna har en annan färg
än vad jag är van vid. De är rosa när de fångas
och rosa förblir de efter kokningen.


Frossar i vitt bröd gör jag bara vid kräftintag;)


Jodå, lite ostar och kex slank också ner...;)
Och så en stor bit av den där chokladkakan
som jag visade igår...


Att det vankades kräftor fick jag en misstanke om
när vi sprang i affärer under dagen
och A-S köpte den här;)


Innan vi åkte till Varberg gjorde jag en gurkinläggning.
S älskar saltgurkor och jag brukar göra en årlig dos.


Receptet fanns i en gammal Land-tidning
och de blir så goda att jag alltid använder det.

Mormors saltgurkor
1 kg västeråsgurkor
Svartavinbärsblad
Dillkronor
en liten bit pepparrot
10 vitpepparkorn
en bit hel ingefära
Lag:
1 dl ättikssprit
1 liter vatten
1 dl salt (helst utan jod)
1 kryddmått natriumbensoat
Blanda ättiksprit, vatten och salt till lagen.
Koka upp.
Tillsätt natriumbensoat och låt svalna.
Varva de sköljda, rensade och skalade
ingredienserna i en kruka och häll på lagen.
Efter 3 - 4 veckor är det dags att smaka ;)



Nu ska jag åka in till Kristianstad!

Hoppas ni har en fin dag
Kramar!


9 kommentarer:

  1. Åååååhhhhh så gott! Tur jag har mat på G

    Psssst! Idag har jag varit hos Tant (fröken) Grön :)

    SvaraRadera
  2. Och idag har jag postat ett brev till dig;)
    Kram ♥

    SvaraRadera
  3. Alltså.............Havskräftor är ju bara såååååååå gott!
    Kraaaaaam ♥ ♥ ♥
    Chris

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var helt perfekta!!! lagom salta och fasta i köttet!!! Muuuuuums!:D
      Kram ♥♥♥

      Radera
  4. Ok då. Jag släpar mig väl till datorn då :)) Den där spindeln fick mig till att bli illamående men nu är den platt som en pannkaka. R tog kvasten och bar ut den på grusplan. Tror inte att det bara var gruset som knastrade när han slog ihjäl den. Herregud så stor. Vi har en annan sort här också som ser muterad ut. Ännu grövre i kroppen. Nej fy. Sitter i rosenrummet och andas ut ;)

    Men vilken toppenhelg ni hade i Varberg. Din svägerska kan alltså båda laga god mat och gå i högklackat snyggt. Men kräftor kan jag inte säga att det är så gott. Eller också har jag inte gett det en chans. Men ost och kex älskar jag.

    Hoppas Nisse har lugnat sig nu, det tar på krafterna säkert det där :))

    Kram fina du! ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nisse stärkte sig med en fet husspindel efteråt:) Den sprang in under köksmattan och han kröp efter. Kom ut och tuggade både länge och väl:)))

      Skånska husspindlar är inte heller artt leka med; första gången jag såg en trodde jag allvarligt att jag inte skulle överleva mötet! Som du säger så är de i farten nu på höstkanten:(

      Skönt med en man som kan rädda en om det så är en katt eller en R ;D Din var kanske muterad efter Tjernobylnerfallet för jag läste att inskter i Fukushma har blivit det. Redan. USCH!

      Kräftor är gott om man ger dem en chans! jag antar att du hellre äter surströmming? (Blä) ;)

      KRAMkram ♥♥♥






      Radera
  5. Å hua va gott! Tror aldrig ens jag smakat havskräftor. Å inläggsgurkor hemmalagade - kan man faktiskt äta rätt upp och ner utan något till.
    Ser att du kvistat in till Kristianstad. Då är du inte långt från mina trakter. Jag bor på andra sidan gränsen Blekinge :))))
    KRAM
    Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Havskräftor är rätt nya för mig också, men de är väldans goda:) Fast jag gillar kräftor i allmänhet:)

      Jaså du bor så nära! :) Jag har en dotter i Krsd och det är "vår" stad. Fast vi bor lika nära Hhlm. Vi har 4,5 mil till båda dessa städer.
      Kram!!

      Radera
    2. Ah Sölvesborg bor jag i. Fast jag är ganska ofta inne i K-stad. Gillar att åka dit och flanera. Fina affärer och lagom stort.
      Kramelikram

      Radera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥