fredag 31 augusti 2012

På utflykt till Wanås slott

 
HEJ!
 
Här nere i Skåne finns det många slott.
Ett av dem heter Wanås och dit var
vi på utflykt i går, onsdag.
 
Slottet är gammalt, ända från 1400-talet
 
Det ägs och bebos idag av släkten Watchmeister och är känt
för sina platsbyggda konstinstallationer som finns
att beskåda lite varstans i parkområdet
och i den tillhörande skogen.
 
Tv. Bakdelen av en helt underbar hund som heter Zeke:)
 
Dagen var varm och solig, en perfekt dag för en utflykt!
Vi hade fikakorg med så klart och satt på en
brygga med bänkar vid vattnet.
 
Och vi fick otroligt nog vara helt ostörda av getingar!!!!
 
 
Yoko Ono har låtit plantera (= KONST!!!) äppelträd
här där folk får hänga lappar med önskningar.  

 
Vi läste lite på lapparna som hängde där
och det handlade mest om hälsa och välstånd.
En avvek dock. Någon hade skrivit
"Jag önskar att jag får dö"
 
Solen gick i moln för en stund där...
 
Y O skrev själv den första lappen och den
blev ganska omgående stulen.

 
Här en annan installation. På flera ställen i skogen
fanns dessa jätteklot uppe i träden.

 
Utsikten till vänster om vår fikaplats där vi satt
och njöt av värmen och stillheten en lång stund.

 
Den här eken, kallad Snapphaneeken, är 600 år
gammal och användes som hängningsplats vid kriget mellan
Sverige och Danmark på 15 - 1600-talet.
 
 
Vi fick vara sex man för att famna om stammen.
 
 
Ännu en av konstinstallationerna.
En svängd betongvägg som var rödmålad.
 
Hm...konst är väl ingen konst...

 
Själv är jag betydligt mer förtjust av den konst
som är skapad av naturen.
Och då är ju bokskogarna en favorit!
Bokar fanns det gott om vid Wanås slott.

 
Jämför själva!
Ett konstgjort träd eller ett verkligt?
Detta är gjort i plåt och alldeles platt sett från sidan.
 
Men det ger föralldel tillsammans
med ställningen fina skuggor på gräset.
Men annars ger jag inte mycket för det...

 
Och det här trädet var det ingen som visste vad det hette...
Men fint var det!
 
Nu ska jag gå och lägga mitt trötta huvud
på min sköna kudde! Idag har jag varit helt slut,
det har varit full rulle hela dagen på jobbet!
 
Det har dessutom regnat och gått åska!
Det blir man också trött av!!
 
KRAM!

13 kommentarer:

  1. Tänk vilka smultronställen det finns i vårt avlånga land, många platser man skulle vilja besöka!
    Hoppas du får en härlig helg:)
    Kram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är så sant! Hela vårt avlånga land är fullt av fina utflyktsmål!
      Hoppas din/er helg blir fin också:)
      Kram ♥

      Radera
  2. Åh där har jag inte varit på riktigt länge! Kanske får bli ett besök där när vi är nere nästa gång...
    Ha en bra fredag och trevlig helg Karin!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju ett ställe som passar alla åldrar:) Men du kommer väl ner i vinter kantänkas (?) Och då är det kanska inte världsbäst...
      Kram ♥

      Radera
    2. Vi får se när vi kommer och hälsar på... :-)

      Radera
  3. Wow! Tack för detta inlägg! Nåt att tänka på till nästa sommar. Härliga bilder.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja bilderna blev bra trots att jag bara hade min mobil med mig:) Snart behöver man ingen annan kamera - nu kan man ju köpa till en zoom också:)
      Trevlig helg till dig också:)
      Kram ♥

      Radera
  4. Vilket fantastiskt ställe. Å träden med lapparna var ju helt underbart (förutom den ledsamma och den stulna)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ett jättefint utflyktsmål och det ligger bara knappt två mil bort härifrån:)
      Ha en fin helg!
      Kram ♥

      Radera
  5. Härligt med alla slott :))
    Man blir lätt trött av alla intryck. Men installationer såsom röd vägg undrar ju jag om jag vill kalla för konst. Kanske är att sticka ut hakan men för mig är konst något helt annat.
    Oavsett vad, så är det fantastiskt att få lov att besöka fina slott med omgivningar.
    ha det så gott
    Fiakram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att du har varit där? De är väldigt trevliga utflyktsmål de här slotten med fina gräsmattor och omgivningar:) Fikakorgen slinker med ibland och ibland fikar vi på slottscaféet.
      Konst ja, föör mig är det något helt annat också:)
      Kram ♥

      Radera
  6. Det var väldigt länge sedan jag besökte ett riktigt slott. Nog för att en del verkar tro att de bor i slott och en del tycker jag bor i slott jämfört med vårat ickeslott. Men hellre drömma om slott än bygga luftslott. Kanske. Jag tycker om de stora fina grönområdena vid slott. Där kan man strosa en hel dag.

    Hänga önskelappar i träd..ja det kan nog vara kul att läsa. Den du såg där det stod om död kan ju vara en mycket svårt sjuk människa som lider. Fast jag vet inte om det känns bättre att läsa för det.

    Nej, jag är inte heller så förtjust i sån där konst faktiskt. Jag har lite konst själv att fixa i helgen ;)

    Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
  7. Wanås slott väcker minnen från första gången jag var på kurs hos er...Nisse och Olympie(är det rättstavat?)och jag...Tänk vad den kursen och flera efter den i, förlängning förändrade mitt liv...mötte så många goa människor och Du är den goaste av dem kära Karin! Har haft en skön och minnesrik dag med min moster Gun och hennes man på besök...många minnen och mycket har jag fått veta hur det var när min mamma och moster var unga...

    Ha en skön helg och hälsa S, J och flickorna!
    Kramar//Maria

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥