onsdag 15 augusti 2012

Påfågelsöga

 HEJ!
 Idag när vi satt och åt middag landade
denna vackra fjäril på terassräcket.
men....
Vem sa det???
Vaddå behöver målas????
Näääää.

Titta på fjärilen i stället nu!


Påfågelsöga
...heter den. Jag har aldrig sett den förut.
Bara på bild
Därför visste jag vad den hette.

Den satt snällt kvar medan jag hämtade kameran
och tog två bilder. Därefter fick den
nog och flög iväg. Den var ganska stor,
minst 5-6 cm mellan vingspetsarna.




Sommaren har plötsligt kommit tillbaka.
Eller brittsommar heter det kanske nu?
Idag hade vi nästan för varmt

Elin och jag plockade fram lite godis
att doppa i smält choklad
och satte oss ute i hänggungan:)
Där är det skugga.


Men huvva va' gott!!!


I bakgrunden knogar druvorna på och växer,
men de kommer inte att bli klara att skördas.
De är alldeles för små och har inte
ens börjat bli röda ännu:(


Fortfarande så fin!!!



Ett PROJEKT!!!

En gammal träbyrå som jag har loppat för några tior.
Den här ska målas och bytas knoppar på.
Dessutom ska den få ben.




Vid ytterdörren har jag en småblommig ros
som växer och blommar hejdlöst.
Den är ny för i sommar, så jag
funderar lite på vad jag ska
göra av den i vinter...
gräva ner den kanske?



Den här rackarns blomman under köksfönstret
har tagit kål på flera andra perenner.

Från början hade jag en gul och en röd planta.
De var lika stora första sommaren
sedan blev den röda mindre och mindre
för att nu vara helt försvunnen. 

I år har den dessutom nästan tagit kål
på en lavendelplanta som jag tyckte
gjorde sig så bra mot det gula.

Det är väl så att de starka överlever.
Ibland på bekostnad av andra.
Men vad som gör just denna
så stark vet jag inte.




Ha nu en fin dag i morgon!
Jag ska till jobbet och ha brandövning först
och därefter ska vi ha ett möte.

Eleverna kommer på måndag! 

KRAMAR!!!

14 kommentarer:

  1. Jag har bara memorerat choklad-dopp-godiset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, det var inte dumt alls:) Jo, kanske för figuren då...;)

      Radera
  2. Vilken vacker fjäril! Jag skulle vilja någon slags fjärilstavla/plansch på väggen i "rosenrummet". Har kikat runt lite men de är rätt så dyra och så en ram till.

    Men vad gott ni åt! Ja, det ser verkligen huvva va gott ut :)

    Vindruvorna verkar iaf blivit mycket större denna sommar. Nästa sommar kommer att bli jättefin gör att de hinner mogna. Har jag bestämt.

    I´m starting to send the mail now.

    Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken fjäril skulle du vilja ha då? Finns det någon i rosa/rött, gult och turkos? :)

      OK - looking forward to read it;)
      Kram ♥♥♥


      Radera
    2. Herregud...Nu är det skickat... :))

      Jag kollade på Louise interiör, eller hur det stavas...

      Radera
  3. Gott gott!
    Fjärilar är så fina. Jag har haft några sådana här också. Kanske är det fjärilsår? Låter bättre än myggår eller fästingår :))
    kram
    Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gör det onekligen:)Jag blev så glad när den satt och väntade på mig och lät mig komma nära och fota. Den satt ju inte på någon blomma och hade det gott precis:)

      Denna sommar har jag inte fått ett enda myggbett. Däremot fästingar finns det, fast jag har klarat mig. Men andra i min omgivning har haft.

      Kram!

      Radera
  4. Vilken vacker fjäril!
    Måla? Schabby chic heter det ju, det vet du väl? Jätteinne!!!!

    Den lilla rosa Fairyrosen tycker jag absolut att du ska gräva ner i jorden, har den i rabatten och den är MYCKET tacksam, ska fota någon dag och visa.

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det är väl klart att det är chabby chick :)tack för tipset - ska förmedla det till min man så målar han snabbt hela räcket:D

      Fast egentligen ser det ut så för att det ska bytas ut. Den här sommaren har inte varit tillräckligt torr bara. Man tappar sugen liksom...

      Å, du vet tom vad rosen heter. Jag ska gräva ner den, vet bara inte riktigt var. Fota gärna och visa hur du har placerat din
      Kram ♥

      Radera
  5. Vi hade också besök av en likadan för några dagar sedan. De är så fina och inte visste jag att de var så där ludna innan jag såg den live. :)

    Kram, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det visste inte jag heller. Tänk att en äcklig larv kan förvandlas till något så vackert! Rena magin!
      Kram:)

      Radera
  6. Underbra bilder! ♥
    Och att terassräcket är lite "melerat" gör att bilden blev extra effektfull. ;-)
    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menade UNDERBARA bilder, men det förstod du nog! ;-)

      Radera
    2. Jag läste faktiskt underbara utan att se att det fattades ett par bokstäver;)
      Kramar!

      Radera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥