måndag 21 november 2011

I pepparkakeland

SNIFF....♥

ÅÅåååååååååååå, vad gott det luktar här hos oss nu!

Har bakat några plåtar med pepparkakor. Jag bakar dem bara till julen, så det är verkligen ett jultecken!


Det recept jag använder har gått i arv från min mormor via mamma till mig och jag har aldrig smakat godare pepparkakor! Det är sant, de smakar ju precis som mammas!!!


Nu ligger de så fint i kakburken jag köpte på Maxi


Den här 'magiska pepparkaksutstansaren' har också min mamma haft! Det finns fyra olika former på insatserna: runda, hjärtan, stjärnor och blommorna på bilden! Gissa om det går som en dans att baka när jag använder den... 


Men det gör jag ju inte alltid, bara när jag har brådis.


för det finns ju så många andra fina formar:)))


Lampa som hänger ovanför diskhon

I morgon kanske jag måste jobba, för en av mina arbetskamrater är sjuk, tyvärr! Annars är det en ledig dag! Om jag hinner tänkte jag sy en lampskärm eller vad man nu ska kalla det, till den här lampan. Det syns inte här, men glödlampan sticker ner en liten bit och det är ganska irriterande!

Vi får se vad som hinns med för jag ska först och främst ta de kvarvarande sex fönstren som jag inte hann med idag. Det blir fort skumt ute och jag måste vila mina armar och axlar lite mellan fönsterrutorna:)


Tittade på sista avsnittet av "Ensam mamma söker" i kväll. Nu tycker jag faktiskt att TV går för långt - man fick inte veta utgången på ett av de avslutande valen, utan det skulle man gå in och titta på i TV3 play!

Är det verkligen så att alla, alla måste ha en dator med Internetuppkoppling? Min svärmor har det tex inte! Nej, ser man ett program som sänds på TV så tycker jag att man ska få se hela programmet där!

När jag ändå är igång så finns det massor av svenskar som är så dåliga på engelska att de inte förstår vissa reklaminslag för att de talar engelska. Bor vi inte i Sverige? Ska vi inte tala vårt eget språk eller ska vi gå över till att bli ett engelsktalande land?

Ha en fin tisdag, snart, snart är det första advent!
Jag tänder mina stakar på fredag!! ho-ho ♥

KRAMAR!!!

6 kommentarer:

  1. Hej Karin! Det är så mysigt att se Dej adventpyssla och julpyssla på din blogg!! Jag blir inspirerad! Har tagit hem mossa och kottar till adventsljusstaken, köpt saffran, pepparkakskryddorna finns redan i skåpet...Hälsar på min faster Kerstin på Öland i helgen och kan tända ljus på gravarna..Hon bor i ett gammaldags, hemtrevligt hus med en stor öppen spis(och små möss som springer i väggarna om natten!) Vad heter den möss"skrämmaren" som ni har i huset? I morgon tar jag en tur till Krstad för att köpa lite julklappar och titta vidare efter en jacka! Ha en skön adventsvecka! Kramar//Maria

    SvaraRadera
  2. Hej Maria! Vad kul att du blir inspirerad! Jag hade nästan tänkt lägga bloggandet på hyllan, så det var precis vad jag behövde höra♥ Det tar ganska mycket tid och jag får inte så mycket feedback. Men jag kör över julen så får vi se sedan. I januari har jag bloggat ett år:)
    Vad mysigt det låter med ett gammalt hus med öppen spis. Låter som en underbar plats att julpynta:) Ångrar så att vi lät så mycket av det gamla försvinna vid renoveringen men vi visste inte bättre då. Här fanns både pardörrar och vedspis som vi slängde ut. Exakt hur korkad får man lov att vara?
    Vår musfälla ger överljudsstötar som tydligen skär i små musöron. Men vi är inte helt utan besök ändå...Vet inte var de finns mer än på Järnaffärer.
    Hoppas du får det fint hos din faster:)
    Ha det så gott!
    Kram♥

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har en liten rast på jobbet och passar på att kolla vad du gör :)

    Vilka fina pepparkakor. Om jag inte var så tätt i näsan skulle jag nästan kunna känna den goda doften :)

    Blev det till att jobba för dig tro?...Jag hoppas då iaf att du fick vara ledig..

    Vet du, även om du bestämmer dig för att sluta blogga blir du inte av med mig MOHAHAHAHAAAAA!!! hihi

    KRAM KRAM ♥

    SvaraRadera
  4. Hej AnnLouise! Jag slapp jobba :))))) Känner mig nästan lite arbetsskygg, för jag ville verkligen inte!

    Är liksom inställd på att vara ledig när man är ledig på schemat.
    Den här mörka årstiden är jag så trött! Vill helst bara hasa runt i mysbyxor och raggsockor här hemma.

    Önskar att jag vann typ 20.000/mån i 20 år. Då skulle jag sluta jobba bums:) Köper trisslott då och då och du vet...plötsligt händer det! :D
    KRAM ♥

    SvaraRadera
  5. Så gott med pepparkakor! Tror inte vi hinner med pepparkaksbak innan söndag detta år. Här är det fullt upp just nu. Men sen ska det bakas =)
    Du får äta en pepparkaka för mig!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Haha har snart ätit pepparkakor för hela vår bekantskapskrets;) Kram:)))

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥