tisdag 10 april 2012

Blandade funderingar och en skvätt nostalgi

HEJÅHÅ!

Idag har jag jobbat hela dagen. Åtta timmar
 - en helt normal arbetsdag.

Ute har det varit grått och trist och regnigt och kallt:
I morgon skulle visst även vinden adderas
till väderstatusen. Brrrrr

Är det inte dags att det vänder igen, snart?!


Tupp och höna på min farmors gamla bricka.  

Det här hönsaparet har följt mina Påskar
under en lång tid! Köpte den till min första egna lilla
lägenhet. En liten etta på Köpmannagatan i Kalix.

Nostalgi 

Så lycklig jag var när jag fick inreda den! Jag 
hade en pösig, brun manchestersoffa i vardagsrummet
med massor av färgsprakande kuddar i och ett soffbord i
lejongult som jag hade gjort själv av spånskivor -  
en fyrkantig låda med hjul inunder.

 Nostalgi

Jag spraymålade tre cykelhjul och hängde upp dem på
väggen. Ett illrött ett knallorange och ett lejongult)
Hade en lejongul hylla under, efter hela väggen.
Matbordet målade jag knallorange. 
Det var tider det!

Så mycket tråkigare... 

Nu när jag är betydligt äldre tar sig inredningsidéerna
ett lite mildare uttryck kan man lugnt säga:)
Glasmanchetter har jag ett gäng av.
Men bara en av varje för jag
använder aldrig par.


Gillar inte fullt så starka färger utan håller mig
mest till vitt, trä och svart. Men i alla rum finns det
fortfarande färgklickar:)

På en del ställen har jag små detaljer. Som den lilla
kattfamiljen i porslin uppe på listkanten.

 Kolla mattan - typisk färgklick!

Ett annat tecken på stigande ålder är nog att jag
mer eller mindre hatar låga soffbord och även låga soffor!
Det här gamla lilla bordet från ett Konditori i
Knivsta (där S har vuxit upp) är helt
perfekt! Tror dessutom att vi är ganska ensamma om det:)

GILLAS!

Ja det är väldans roligt med inredning.
Och så mycket man kan göra med enkla medel!
Färger. Tyger. Fantasi.

Nu ska jag lägga mig i sängen, det är då de bästa
idéerna brukar smyga sig på....

Natti, natti!
KRAM




6 kommentarer:

  1. Vilket härligt fint inlägg och jag kom på massor att skriva. Du har alltid fina inlägg Karin! Men skriver mer gör jag imorgon :)). Nu mot sängen. Hoppas du slipper möta den där tyrannen!!

    Godnatt! Skriver mer imorgon.

    Kram ♥♥

    SvaraRadera
  2. Så sant att det är på kvällarna och nätterna som idéerna smyger sig på. Själv försöker jag komma på något fint man kan göra med snäckor och stenar som jag har tänkt ha på altanen..
    /Jänny P

    SvaraRadera
  3. Ann-Louise: Tog precis bort det jag skrev om Tyrannen. Kom ihåg att en del elever läser min blogg och det blir så många frågor. Kommentarerna läser de däremot inte. Lite för invecklat när man är blind.
    Men så är det i alla fall. Som jag skrev först alltså.
    Hoppas att du sover som en liten ängel på ett rosa moln med dina nyompysslade fötter nu! :DDD
    Ha en härlig dag i morgon!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Jänny:
    Så roligt att du tittar in hos mig! Ja, ibland kommer jag tom på fina saker att skriva - verser på rim, formuleringar mm så jag får gå upp ur sängen och hämta penna och papper:)

    Snäckor och stenar gillas! Nu är det ju så roligt att planera för tomten och altanen! Jag vill ha ett växthus i sommar!
    Bland annat;)
    Vi ses i väl på kalas i helgen!?
    Kram ♥

    SvaraRadera
  5. jag kan se din lilla etta framför mig, måste varit otroligt inspirerande att bo där. Klara färger gör mig inspirerad. Vitt, svart, grått är däremot dämpande för mig. En bra blandning är nog båda delar:-). Kram Ulla

    SvaraRadera
  6. Ulla: Det vita kommer jag att behålla för det ger så mycket ljus och rymd. Vi har ganska små rum och lågt till tak, speciellt på övervåningen. Men det kommer definitivt att smyga in mer färger allt eftersom för det saknar jag:)
    Kram!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥