söndag 15 april 2012

I den grå dagen...

...har jag vandrat.
S gjorde mig sällskap. Vi gick
'Häggerydarundan'. Tar ungefär en halvtimme.
För lite, men en början. Det går mycket uppför.
Och jag var andtruten i Bokskogsbacken.


Sten på sten på sten på sten på.....


Skogen är översållad av vitsippor nu.


Promenaden går förbi en fin bondgård.
Så välskött. Ser ni trädgubben, han ser inte glad ut!
Han är väl trött på att stå där med grenarna uppåtsträckta.
Har nog stått så i hundra år om inte mer.
Problem med sitt ena öga har han också.
Säkert Makuladegeneration:)


Påskliljor och scilla i en gräsmatta vid en annan gård.


S är snabbare än vad jag är...jag stannar då
och då för att fota ju. Det är så fint här ute på landet,


lugnt och harmoniskt.


Fåglarna kvittrar.
En hund skäller en bit bort.
Gruskornen knastrar under skorna.
"Som i en Astrid-Lindgren-bok" säger S.
"Mm-m" säger jag och förstår precis vad han menar
"Men det borde ha varit en sträng med gräs mitt i vägen".
"Mm-m" säger S.


 
Pärlhyacinter i rabatten utanför skolan. Planterade
av vår gulliga Thailändska lokalvårdare och allt-i-allo.

 

Sista bilden tar jag vid vår grannes rabatt. Tre hus från oss.
 Någon slags sippa borde det vara:)

En trettio minuters promenad är avklarad.
Får bli längre sedan. Det finns andra vägar.
Och längre varianter av denna väg.

Men vädret var inte som utlovat och dagen har varit halvseg.
Nu ska jag sova. I morgon börjar min längsta arbetsvecka

Sov Gott alla vänner i rymden:)

KRAMAR!

9 kommentarer:

  1. Även en kort promenad är en promenad. Dom som PW:ar måste ju missa allt som vi som såsar fram hinner se! Jag längtar också till landet. Ska ringa min Åke idag och höra om han kan ta hand om min småkriminella bil. Annars törs jag inta åka på grusvägar med den

    SvaraRadera
  2. Duktigt att gå promenad när vädret är grått! Trettio minuter är väl en jättebra början. Så rofyllt och fint det ser ut, som du säger, precis som en Astrid Lindgren film.

    Ha det så gott och hoppas att din vecka inte blir alltför jobbig.

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  3. Tjihoooo så härligt det ser ut. Verkar som en lagom lång sväng att gå. Huvudsaken man rör lite på sig. Man behöver inte starta så våldsamt och gå så långt. Lite lugnt tempo och fota samtidigt låter bäst tycker jag :)

    Jag rör mig mycket på dagarna oftast men kanske inte i motionssyfte. Men jag kommer dit jag också i sommar. Ska fixa i ordning cykeln.

    Hoppas arbetsveckan går bra. Nu ska jag läsa dit mail :)

    SvaraRadera
  4. En halvtimmes promenad är en bra början, man ska inte ta i för mycket så man tappar sugen att motionera!
    Vilka fina bilder, våren har kommit långt hos er:)
    Ha en fin måndag!
    Kram♥

    SvaraRadera
  5. Härligt att läsa din blogg!
    Känner igen mej, just nu 30 minuters promenader ungefär kanske lite längre tid om kameran är med . Nu bli det många stopp på vägen , det händer ju så mycket i naturen och allt känns så spännande.
    Underbart att bo och promenera på de små vägarna på landet.
    Mannen min går ofta med men kollar kanske inte så många detaljer.
    Härligt att se blommor, hus som sköts och åkrar som plöjs och allt detta till underbar fågelsång.
    Vill helst inte ha så många backar, då går det trögt med andningen.
    Ha en fin vecka!
    Kia

    SvaraRadera
  6. Häggerydarundan är ju så JÄTTEFIN! Ta nu hand om Stig som kommer på Datakurs i morgon! Han är go och trevlig! Kramar Maria

    SvaraRadera
  7. Häggerydarundan är en härlig och fin runda! ☺
    Kraaaaam ♥

    SvaraRadera
  8. vilken härlig runda ni har. Vi har inga naturliga "rundor" här som är lagom långa så vi får gå samma väg fram och tillbaka, inte lika kul. Ha en bra vecka även om det blir mycket jobb.

    SvaraRadera
  9. Saknar mitt lilla Glimåkra när jag ser dina fina bilder! Det är vackert där, med alla dessa fina skogar, stenar, landet och allt.

    Kram!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥