onsdag 4 maj 2011

Hur man blir glad igen:)

HEJSAN!!!

Idag skiner solen igen, men det är kallt som sjutton!
Det var fem minusgrader under natten och mina två pelargonior som stod ute på glasverandan har frusit :( Konstigt nog inte den tredje i samma utrymme - och ännu konstigare: inte den som stod helt oskyddad uppe på balkongen!

Det går kanske luftströmmar med kallstråk på vissa ställen??

Tänkte ägna ytterligare ett inlägg åt min "terapiresa" till Malmö igår. 


Tog lite bilder hos Jenny när jag ändå var där. Högt uppe på en hylla spanade jag in denna fina låda med ljus i. Eller uppe på en inte-takhög mellanvägg. Se nedan! :)


Alice äger en klänning!
Den ska hon ha på midsommar. Och när hon fyller år. Om den inte är uppsliten vid det laget alltså. Hon har den varje dag och när den är smutsig tar hon av sig den och tar på sig baddräkten. Eftersom hon ínte har några andra kläder.
Stackars barn!

Jag tog en titt i hennes garderob för att undersöka saken. Där hängde långa rader av klänningar. Försökte påpeka detta faktum men hon var helt oförstående.


Sofia är inte bekymrad över klänningar. Ännu.
Hon har bara knappt börjat på dagis och det är först där man får lära sig vad man kan ha - och framförallt vad man INTE kan ha på sig.

Men först ska hon lära sig lite kissochbajsprat.

Eller förresten: Först ska hon lära sig att prata. För det gör hon inte ännu. Men med ett avancerat pekmönster och "ÖH" (när hon vill ha något) och "NÄ" (motsatt) med olika betoningar kommunicerar hon helt klanderfritt.

Alla förstår precis vad hon menar.

Här har hon lyckats med konststycket att få med sig ett par mycket för stora stövlar upp i en fåtölj. Många gånger fick hon, utan att visa minsta uns av irritation,  hasa ner och ta på sig stövlarna som bara ramlade av hela tiden.

Men skam den som ger sig! :) Lärdomar kan man få av även mycket små barn: Ge inte upp, till slut går det! ;)



En fin marockansk skål och en bricka från Designtorget. Hemmet går väldigt mycket i svartvitt. Utom då i barnens rum där Jenny har gått lös med pasteller


"Det är gott med glass!
Tror jag....
fick nog in en liten klick i munnen också..."


Koncentration!
Här gäller det att hålla tungan rätt i munnen och få på så många pärlor som möjligt på potatisstickan innan mormor tar dem!

Klädsel: Baddräkt. Klänningen råkade få lite glass på sig:)


Utsikt från gästrummet och flickornas rum en gråmulen majdag.


Utsikt från sovrum, kök och vardagsrum samma mulna dag. Altanmuren i förgrunden. När det är som bäst på sommaren är det underbart skönt att sitta härute. Annars är det VÄLDIGT kallt eftersom det blåser från havet. 


Avslutar med dessa två japanska porslinsdockor. Alice säger att det är hon och Sofia men jag röstar på att det är deras kusiner Mayuri och Miyuki;)

Det känns så bra efter en dag med småflickorna och det gjorde inte saken sämre att Elin också dök upp:)))) Ok då Jenny: Du är också viktig i sammanhanget;)

Ha en fortsatt bra dag!!!!

KRAMAR!

8 kommentarer:

  1. Du, storleken har ingen betydelse liksom ;)) och absolut inte vad gällande din blogg. Såg idag vad du skrivit hos mig. Din blogg är stor på många många andra vis än antalet läsare. Din blogg är stor av variation, humor, värme & klokhet !! så det så :)) Du är värd en fruktansvärt stor Pralin :)

    SvaraRadera
  2. Å, tack vad glad jag blir! ÄLSKAR Praliner! :)

    SvaraRadera
  3. Det verkar vara ett världsomfattande fenomen, att när barnbarnen kommer flyttas barnen ner ett snäpp... eller?? (skämtar lite bara) Gillar oxå din blogg!
    Kram

    SvaraRadera
  4. hahhaaaha! Ja barnbarnen ger lite mer kroppskontakt...blöta goa pussar. De visar stor glädje när man dyker upp. Barnen är mer behärskade på båda dessa punkter. :))) Kram

    SvaraRadera
  5. Skulle också vilja ta del av dina barnbarn. Och dessutom önskar jag en liten inbjudan till lekstugan en dag.Kram

    SvaraRadera
  6. Ännu har jag ju inga barnbarn(hoppas det dröjer!)men ditt barnbarn A och min yngsta E var med i min dröm om Lucior!!! Hjärnan blandar verkligen hur som helst!!!
    Ha det BÄST!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Sofia: Inbjudan ska vi ordna, de kommer nästa helg! Vi får se om solen är med oss, för det är ju mysigast då. Kram :)

    SvaraRadera
  8. Maria:Det måste ha varit en söt liten dröm:) Ses på lördag! Kram

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥