söndag 1 maj 2011

Pelargonfnatt

HEJSVEJS;)

Idag har vi varit på utflykt till Flädergården i Vinslöv med våra kursmedlemmar. Där har de bl.a ett stort växthus som innehåller 600 olika arter av Pelargonior.

WOW - har aldrig sett så många! En del var "vanliga" och en del såg inte ut som pelargonior ens, mer som penséer, men alla var de VACKRA!

 Många bilder blev det och här kommer ett urval:




Min fina arbetskamrat Åsa var med så klart! :)


En mer eller mindre bladlös stampelargonia...




Ja, bladen var också vackra :)


Jag hann inte ta reda på vad de olika sorterna hette tyvärr, utan bilderna får tala. Jag har en väninna som är väldigt duktig på dessa blommor men har inte hunnit visa bilderna för henne. (Majsan....?) 


Älskar  FÄRGEN på denna!

Ja, om ni åker förbi Vinslöv så åk inte FÖRBI utan ta en tur till Flädergården!
Dessutom kan man köpa saft, sylt, marmelad, vinäger och annat gjort på Fläderblommor och -bär. Flädern är en gammal läkeväxt som är bra mot allt;)

...och då menar jag ALLT! :)

Dessutom bakar de jättegoda våfflor !!!!

Nu ska jag titta på "Morden i Midsommer"

KRAAAM!


8 kommentarer:

  1. Hahahah det var mamma jag tänkte på också, hon har garanterat koll på sorterna! ;)

    SvaraRadera
  2. Oj, jag hade ingen aning om att det fanns så många olika sorter. Den ser väldigt lustig ut den bladlösa. :)

    SvaraRadera
  3. Malin, hej:)Ja mamma är jätteduktig på pellisar. Ska fråga henne i morgon:))) Kram

    Ann-Louise: Men visst är den lite fin samtidigt..? Nej, jag hade heller ingen aning om att det fanns så många sorter, det finns ju inte särskilt många hos en vanlig blomsterhandlare...Kram.

    SvaraRadera
  4. Mysigt med utflykt!!
    PUSS

    SvaraRadera
  5. Ser att ni också varit på en:) Jag vill också ha ett olivträd, hoppas det finns på "vårt" IKEA också...Puss

    SvaraRadera
  6. God morgon denna vackra måndag!

    Idag har jag infofikan och vill inbjuda dig Karin att komma och lyssna.
    Det blir ett litet annorlunda föredrag.
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Håller med till fullo om färgen på den sista pelargonen! Min älsklingsfärg! Köpte en tunika/sommarklänning på rean(69kr)som går i samma ton.
    Fick en penseépelargon av en väninna här om dagen, den var rosa/lila förstås!

    Vi ses snart!Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Maria: Hej! Ja det ska bli så trevligt att komma och hälsa på er!
    Behåll det fina soliga vädret till dess! :)Kram

    Sofia...eller ska jag kalla dig vid ditt "nya" namn S-K;) det var ett väldigt charmigt inlägg du gjorde idag! En del var nog t.o.m chockade, och det var väl den effekten du ville ha om jag känner dig rätt!? Kram :)))

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥