onsdag 9 maj 2012

Åkerbär...mmmm

HEJSAN!

 När jag var barn så fanns det ett långt dike 
mellan vår och grannens äng som var
fullkomligt övervuxet av
Åkerbär!


Åkerbär är en norrlandsfröjd! Jag kan tom det latinska
namnet för det är vår (Norrbottens)
landskapsblomma!
Rubus Arcticus

Förra hösten fick jag två plantor "Allåkerbär"
som är anpassade till vårt lite varmare klimat. Som ordet
"Arcticus" antyder trivs den annars bäst i kylan.

 Ska bli spännande att känna hur den smakar för alla
som har ätit åkerbär vet väl att det är ett underbart
aromrikt och välsmakande bär!!!!

Snålvattnet rinner nu...dropp, dropp...

Fjuttblomma i söder:  Gullstav.

 Här har vi en annan växt som inte gillar Skåne:)
Fick den i Lycksele hos våra vänner Kia och Dick:)
För minst fem år sedan!

Den lever, men inte trivs den:)
I Lycksele, när vi bodde där, hade vi den vid
husknuten. Det hade förresten i stort sett alla!!
Stoooora buskiga tuvor av blad och långa kraftiga
gulblommande spiror.



Däremot så trivs den här jättegula lysande
blomman som nu har slagit ut:)


Och den lilla oblyga Förgätmigej-en
som växer som ett ogräs precis överallt!!!


Vår lilla dvärggranbuske skjuter fina skott som man kan
koka sylt av om man vill. Jag vill inte för jag  gillar
inte smaken. Fast tyska turister älskar den!

Gärna med lite älgbajs i !
Njaaa, det där sista var nog inte sant...;)


Rabarbern har också vuxit rejält den senaste veckan.

I morgon har jag sovmorgon till kl 13.
I gengäld jobbar jag till 21.30.

MEN...
det ska bli skönt att få sova ut!

Hoppas ni har det bra!!!!
KRAMAR!


8 kommentarer:

  1. Hahaha du det där med älgbajset. Tyska turister som kommer hit iaf köper älgbajs på glasburk och tar med sig hem (?!) likadant har de dille på att plocka ner vägskyltar med älgar på och ta med sig. Det är ju stöld :))

    Vår landskapsblomma är...vitsippa? Tror jag :)) Måste kolla. Fast jag tror vi mest har maskros.

    Vår rabarber är fortfarande under ca 30 cm snö. Inne på samhället är det betydligt mindre snö. Bara en mil bort och det skiljer jättemycket.

    Jag har en ledig dag i morgon fast jag ska vara på några timmars apt...suck..

    Sov gott! ♥

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Åkerbär har jag faktiskt aldrig smakat!
    Men rabarber är inte dumt!

    Förgätmigej är en så söt liten blomma, har försökt att få den vita och den rosa sorten att sprida sig på samma sätt, men dom är lite svårare, ivarjefall här i trädgården.
    Men den ljusblå är jättefin så man får ju vara glad att den sprider sig så glatt!

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  3. Ann-Louise: Njut av din lediga dag nu :) Ja, tyskarna är lite speciella...verkligen! Här säljs både örhängen och halsband gjorda av älgspillning! Alltså...vem vill lukta skit? :)

    Här i Skåne har vi prästkragen som landskapsblomma. Känns ändå inte som att den är min...

    Nu ska j ag snart gå till jobbet! Först blir det ett besök i duschen.
    Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
  4. Anncathrine: Har inte sett vita förgätmigej. Visste inte ens att de fanns...måste vara fina för det är ju en så vacker liten blomma! Brukar studera den blå riktigt nära när jag plockar in den och den är underbar!

    Så mycket som händer i naturen nu! Min blogg börjar likna en trädgårdsblogg:) Kan inte låta bli att fota blommor och blader...
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag har heller aldrig ätit åkerbär. Inte vad jag vet i alla fall.

    SvaraRadera
  6. Nej det har du nog inte, för då skulle du ha kommit ihåg det ;)
    Kram.

    SvaraRadera
  7. jag har inte heller smakat åkerbär. Antar att de inte finns att köpa i buiker utan man måste odla själv, eller?

    SvaraRadera
  8. Ulla: Har aldrig sett bären i någon affär men det finns en likör gjord på åkerbär. Den är finsk och får beställas på systemet. Heter Åkerbärslikör eller Messimarja (med en stor parentes för den finska stavningen:)))

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥