söndag 13 maj 2012

Skånebilder från idag.

HEJ!

Idag har vi varit ner till Kävlinge en tur
och jag tog några bilder genom bilrutan
som jag tänker dela med mig av.
Det är så vackert ute nu med
alla klara försommarfärger.


Nu står rapsfälten i full blommning.
Man kan ju förstå varför Sveriges flagga är gul och blå.
Fast det finns säkert en annan förklaring:)
....som denna:

Färgerna kommer troligen från lilla riksvapnets tre gyllene kronor i blått fält
samt det stora riksvapnets utböjda kors i guld.
Källa: Wikipedia


Maskrosorna når inte riktigt hela vägen fram
med att heltäcka ängarna om man jämför med
rapsen på det bortre fältet. Trots det är
de ganska imponerande i antal:)

Och jag tycker att det blir
förvånansvärt fina bilder med tanke på att
bilen går i 80 km när jag fotar.


Många är vindkraftverken i den här delen av Skåne.
Vissa står så här nära vägen. Tänk om en vinge flög av...


Vi passerar Knislinge och bokskogen går
inte att ge rättvisa på bild. Den måste upplevas.

 
 
I Knislinge står det här fina huset med halmtak.
Och det står alldeles rakt i verkligheten :)


Helge å flyter fram längs delar av vägen när vi
närmar oss hemtrakterna.
Den är ganska bred på sina ställen,
 skulle säkert ha kallats älv i norr:) 


I Broby står det här snart utblommade trädet.
Huset i bakgrunden ser ut som någon slags
gammal verkstad från 50-talet.

Vore häftigt om någon gjorde något av den utan att förstöra:)

Nu är det snart kväll, men eftersom solen skiner
känns det inte riktigt så.

Idag har vi haft sol hela dagen och det har varit 17 grader.
Vindarna är fortfarande kyliga.
Ha en fin arbetsvecka!!!

KRAMAR!

14 kommentarer:

  1. Härliga, fartiga bilder!

    Önskar en bra vecka till dig också!

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  2. Skåne är väldigt vackert. Så även Öland där jag varit idag:-)

    SvaraRadera
  3. Anncathrine: Tack. Ska jobba hela veckan. Även röda dagar:/ Men det blir nog bra ändå...snart har vi sommarlov;)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ulla: Ja vi har många vackra platser i det här landet! Synd bara att det inte är lite varmare och lite mer solsäkert:)
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga bilder du bjuder på, det behövs när det är grått och regnigt här hos mig!
    Kram♥ och ha en fin måndag!!

    SvaraRadera
  6. Jag blir sååå lycklig av bilderna. Tack ♥

    SvaraRadera
  7. Tack så hemskt mycket för de fina bilderna, som ändå blev otroligt bra genom bilrutan, med både upplysande och klurig text till ;))

    Tror du har en väldigt bra kamera och fina kort lyckas du ta. Trots att du inte alls läst instruktionsboken :)) Du är en naturbegåvning med andra ord ;)

    Jag jobbar bara onsdag och torsdag denna vecka. Ibland blir schemat bra minsann. Här blåser det men inget mer regn just nu iaf. Jag har mössa, vinterjacka och vantar när jag går ut..hmm maj månad är verkligen kall det här året...

    SvaraRadera
  8. vet du, när jag tänker på skåne, är det just de gula rapsfälten med blå himmel som kommer in in huvet. är så vackert. ska till skåne på semester i sommar, längtar...
    aino

    SvaraRadera
  9. Marie: Det ser säkert ut som att vi har varmt och sköänt, men det har vi verkligen inte! Det känns faktiskt mer som höst än vår. Men vackert är det!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  10. Hulda: Tack, vad roligt! Jag får också lyckokänslor av vacker natur!
    Kram.

    SvaraRadera
  11. Ann-Louise: Vad skönt för dig att få lite ledigt! Tycker att du jobbar jämt...
    Javisst är jag en naturbegåvning;)Hehe...och...Du har helt rätt!!! Jag har fortfarande inte läst manualen:):(
    Håller med dig, årets majmånad är inte bra - men vilken sommar vi kommer att få!!!
    Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
  12. Aino: Hej! Välkommen in till mig! Ja, Skåne har mycket att erbjuda på en relativt liten yta:) Hoppas du får en fin semester härnere!
    Kram

    SvaraRadera
  13. :)) Men hörre du! Jag menade inte det du syftade på :)) Även fast det du syftade på säkert går blåsa upp också :)) Men jag menade verkligen BALLONGER :))

    ♥♥♥

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥