lördag 11 februari 2012

Blandade lördagsfunderingar.

HEJ-HEJ!

Helgens tulpaner är lila. Har lite förkärlek för dem.
Vita, rosa eller lila brukar det bli. Eller en bukett multifärgade.


Vi har varit in till Kristianstad idag och köpt en ny TV.
Klart att vi passade på att fika hos Emma också:)
Å, vad jag trivs i den lägenheten;
där skulle jag helt klart kunna bo:)


När vi kom hem hade Nisse pulat ner sig i mjölsikten:) Han gillar
som bekant
att ligga i lådor, väskor och korgar. Han ligger på köksbordet
här och det försöker vi undvika att han gör: Det går så-där:)

Men man kan ju inte bli arg på honom när han
har gått upp där och lagt sig så fint, eller hur?!


Har funderat på att prova sticka igen. Ett par vantar går ju
rätt snabbt att göra tex. Brukar få ont i handlederna när
jag stickar, tyvärr. Den lilla korgen att ha ett nystan i
har min mamma haft och den är flitigt använd. 
Hon hade nästan alltid en stickning på gång.


Den här skuggan på väggen får mig att tänka på en
ofta återkommande dröm som jag har:

Jag bor i ett gammalt hus - alltid samma - det är omålat
och fasaden har blivit alldeles grå. Ute på gården står en rostig
gammal skördetröska. Huset har två ingångar
och jag går in i den högra.

Det är nu det blir konstigt:
Inne i huset är det ganska modernt. 
Det stämmer dåligt med utsidan.
Jag är alltid ensam därinne och känner ett stort
obehag av en sorts icke-existerande närvaro.  
Vissa rum kan jag inte gå in i, obehaget blir för stort.

Förmodligen har drömmen någon betydelse
som jag inte förstår. Varför skulle jag annars drömma
samma sak om och om igen under flera års tid?

Nu har jag kommit så pass långt att jag tänker
att det inte är verkligt när jag blir rädd för
vad-det-nu-är som skrämmer mig så.

Trots det törs jag inte gå in i det rum som
skrämmer mig mest.

Konstigt är det.


Ha nu en fin lördagkväll!
Jag ska titta på Schlager på vår nya TV!

KRAMAR!


7 kommentarer:

  1. Egentligen är jag ingen större beundrare av gult och orange, men det är oftast de färgerna jag väljer när jag köper tulpaner.
    Ha en fin kväll!
    kram♥

    SvaraRadera
  2. Lila tulpaner är vackert! Åh den lille Nisse, det ser ut som att han bara tar första bästa plats att somna på, nej somna i menar jag :)) Han känner sig tryggast på ett trångt ställe för bekvämt kan han väl inte mena att det är :)

    Vad roligt med en ny tv. Nu kanske du börjar titta mer på den istället ;) Vi har en dålig gammal stor klumpig tv.

    Drömmar är intressanta och speciellt de som återkommer. Kan det vara så att du väljer den högra dörren för den vet du vart den leder. Rummet du inte går in i kanske symboliserar något du inte vågar eller vågat göra eller ta itu med. Det där icke existerande kanske är dina rädslor...hmmm....vänta jag gnuggar kulan den blev immig....:))

    Ha det så mysigt ikväll!

    Kram ♥

    SvaraRadera
  3. Förstår att Nisse valt den där passande formen att ligga i! :)
    Väldans sött!

    Här är det också ny fin klar tv men dudner suroundet funkar inte!!! surt lagomt till mellot!!

    nåja, fin bild är det, nu njuter vi av mellot!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Marie: Jag brukar köpa gula tulpaner till Påsk, inte annars. Tycker att bladen också får en gul nyans väldigt snabbt.
    Fast det finns väl inga fula tulpaner, eller hur!?

    Köpte en härlig blandbukett till min dotter idag när vi var där och fikade. Där fanns det en som var spräcklig i gult och orange, den var jättefin!

    Ha en fortsatt trevlig kväll!
    Kram:)

    SvaraRadera
  5. jag tror precis som Ann-Louise att det handlar om något som du inte riktigt vågar ta itu med. Innan du somnar ikväll så bestäm dig för att öppna den vänstra, så får du se vad som händer..Kram

    SvaraRadera
  6. Hoppas du får sova gott - utan konstiga drömmar inatt!
    Har inte varit in på ett tag, så har läst flera inlägg nu - du är ju så himla rolig!! Du kanske skulle ha blivit författare eller varför inte stå upp komiker!
    Ha en skön helg!
    Kram från norr

    SvaraRadera
  7. Mass-svar: Ang. drömmen; När jag tänker på saken så fattar jag nu varför jag tar den högra dörren: Allt det obehagliga ligger till vänster när jag kommer in. Tryggheten till höger. Har faktiskt inte tänkt på det förut, men så måste det ju vara. Usch - jag har kanske varit med om något otäckt som jag har förträngt...eller i ett tidigare liv att döma av åldern på huset. För SÅ gammal är jag inte.

    Stå-upp-komiker. Den var rolig!!! Snarare sitt-ner-och-göm-dig-komiker;)Hahaha

    Kramar!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥