fredag 30 mars 2012

TACK!

♥ för alla snälla, fina kommentarer ♥
till gårdagens inlägg!
Idag är det lite ljusare. 

Sociopat: Vänlig. Social. Manipulativ. Vältalig. Saknar empati och samvete.


Mina skogsblommor har slagit ut och är ännu finare idag:)

Äggen är färgade av elever från skolan.
som går på vår linje för "förståndshandikappade"
Så heter det nu, men personligen tycker jag att det låter
trevligare med det gamla "utvecklingsstörning" som bättre beskriver
vad det handlar om. För så många av dem har 
verkligen inget fel på sitt förstånd!


Idag har jag skickat ett paket och Nisse ville
så gärna följa med! Tyvärr blev det för tungt och övervikten
kostade skjortan så jag fick plocka ur honom igen:) 


Har varit lite nostalgisk på sistone. Suttit och tittat på
kartor över Kalix där jag är född. Ser att så mycket är förändrat
idag. Det finns så många nya vägar och de borde ju leda till nya
boendeområden där det förr bara fanns skog och ängar.
Bakom vårt hus fanns det t.ex bara skogsmarker.
Nu är där ett helt nätverk av vägar
kors och tvärs!

Ungefär vid det röda krysset låg mitt barndomshem.
Ingen bebyggelse fanns mellan vårt hus och
älven så det var väldigt vackert. Mycket
tid tillbringades på och vid vattnet.

Idag finns inte vårt hus kvar. Ett vitt tvåvåningshus
med allt det där som gjorde det så hemtrevligt:
Kakelugnar. Vedspis. Trägolv. Och en
bagarstuga. Och mysiga uthus.

Ofta är jag hemma i nattens drömmar.
Ibland även i dagens.


Ha en riktigt fin fredag!
KRAM!

7 kommentarer:

  1. Visst kan man bli lite nostaligsk ibland. Kanske för att man behöver låna tillbaka lite av den trygghet man kände som barn...

    Håller med dig om att man ska säga utvecklingsstörd, trodde faktiskt det hette så, men där ser man.

    Tack för din kommentar, gjorde mig glad för jag är ju inte så smal precis...;-)

    SvaraRadera
  2. Kära du vilket fint inlägg - "Ofta är jag hemma i nattens drömmar. Ibland även i dagens", så fint skrivet Karin och så sant...

    Ja det förändras verkligen och inte alltid till det bättre. Jag tycker också att det är hemskt när det växer igen. Som när de slutar bruka marken och det växer igen, skog över allt till sist. Men så många fina gamla hus som jämnats med marken för att ge plats åt andra byggen.

    Jag tycker inte om vare sig utvecklingsstörning eller förståndshandikapp, alltså de orden som används. Egentligen. Men jag vet inte heller vad annat man ska säga. Värre var det väl när de sa mongoloid.

    Hahaha åh vad Nisse skulle frysa när han väl var framme :)) Han är ju inte van med så mycket snö. Paket...snälla du :)

    Sociopat...Jag förstår...Vad jag blir arg!

    S har massor av koppor nu och även i halsen och munnen. Det gör verkligen ont och kliar :(
    Ska svara mera på mailet idag.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  3. Va??? Vem säger förståndshandikappad nu för tiden? Jag jobbar ju indirekt med dessa barn och ungdomar dagligen (som handläggare) och jag använder inte begreppet "handikappad" alls. Däremot utvecklingsstörning i rätt sammanhang. Vid möten pratar vi bara diagnoser i nödfall. "Handikapp" får ju inte användas längre. Det ska heta att man har en funktionsnedsättning och att man är funktionshindrad i förhållande till sin omgivning. Krångligt... ja... men liiite bättre än handikappad.

    Bara mina reflektioner fina Karin... inget annat ♥

    SvaraRadera
  4. Ulla: Tror allt att du har lite fel i din kroppsuppfattning;)Kameran brukar ju addera kilon till bilden så du är väl ännu smalare i verkligheten:D

    Ann-Louise: Ser fram emot mail:)

    frk Hulda: De är underbara barn och ungdomar och jag brukar säga att de skulle aldrig starta några krig, så vem har inget förstånd här i världen?

    Har en 'utvecklingsstörd' flicka från Island som vi var värdfamilj till när hon gick här på vår skola. Hon kommer till oss en vecka varannan sommar och förra sommaren var hon väldigt upprörd över att bli kallad förståndshandikappad. Hon hade tom skrivit insändare på Island om det.

    Men jag håller med dig: Diagnoser är inte bra: Vem vill ha det i samband med sitt namn, det är ju snudd på kränkande. Vi är väl dom vi är och alla är olika.
    Kram:)

    SvaraRadera
  5. Jag har också läst och skrivit hos Ulla. Såg att du också kommenterat. Ett mycket aktuellt ämne som både upprör och stör. Jag blir så arg, lindrigt sagt.

    Det Frk Hulda skriver här ovan var det ord jag ville komma till men fann det inte.

    En bild lägger till 5 kg, läste jag någonstans. Ändå ser jag alldeles för smal ut på kort :))

    Nu börjar jag på ditt mail.

    SvaraRadera
  6. Oj vilket avstånd mellan Norrbotten och Skåne, det kan man verkligen kalla för en rejäl flytt!!
    Hoppas du får en härlig helg:)
    Kram♥

    SvaraRadera
  7. jag lovar, jag har en helt normal kroppsuppfattning och har koll på både övervikt och BMI;-). Min vän lyckades fånga mig i en bra vinkel helt enkelt, och den bilden gör mig glad eftersom jag inte trivs med min övervikt.

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥