söndag 23 oktober 2011

En underbar arbetsdag!

HEJ!

Fattar inte varför jag gruvar mig för att arbeta en söndag som denna! VILKEN DAG! Efter lunchen packade vi en fikakorg, samlade ihop alla kursdeltagare i skolans buss och styrde mot Sporrakulla gård i Kullaskogen.

Underbart skön dag, över 10 grader varmt och inte ett moln på himlen. Vi drack vårt kaffe, hur gott är inte det utomhus? Älskar den höga, klara, friska höstluften.   


Och dessa vackra gamla pilträd!


och stengärdesgårdarna...


Vissa träd är så ihåliga att de är helt uppfläkta!


Här borta sitter vi och njuter av kaffet och solen:)


Sporrakulla gård är en Snapphanegård från 1600-talet. Eftersom Göingarna vägrade erkänna Karl XI som sin kung gav han order om att alla gårdar i socknen skulle brännas ner och alla män mellan 15 - 60 år skulle dödas.


Gårdens invånare samlade ihop stora högar av ris och därefter skickades alla män ut i skogen för att gömma sig. När de svenska soldaterna närmade sig tände man eld på rishögarna och soldaterna red förbi i tron att gården brann.

Denna idyll är ett underbart utflyktsmål där historiens vingslag känns tydligt i hela kroppen. Jag kan nästan skymta snapphanarna smyga omkring i skogen...


Sanningen är ju den att jag tillhör fienden här:)Men vi svenskar går ju inte omkring och ältar oförrätter som de gör i så många andra länder. Jag kan vistas här utan att känna rädsla :D Känner mig helt trygg


Jag älskar detta landskap där det finns så varierande och vacker natur. Till våren ska jag banne mig åka ner till Österlen och ta bilder på den naturen som är helt annorlunda men minst lika vacker.

Ha en bra kväll!
Och en bra arbetsvecka - snart nog är det helg igen!

Kram, kram!

4 kommentarer:

  1. Vilken fin dag ni har haft. Ja, vad gör det då att jobba en söndag när den kan vara så där bra. Vackra gamla träd. Ser ut att vara hämtade från "Sagan om ringen". Du har haft en bättre dag än jag helt klart. På mitt jobb har det varit en ganska tung arbetsdag.

    Inte blir det bättre av att sambon fick... magsjuka... i natt och har hållit mig vaken. Nu vet vi ju vad vi har att vänta vi andra....Det var flera år sedan vi hade magsjuka men jag vill ABSOLUT INTE ha det igen. Värst är det om barna får det.

    Jag har spanat runt på Nordljus.net ikväll och har sett rent fantastiskt mycket jag vill ha. Säkert har du varit där många gånger ;)

    En fin ny vecka önskar jag dig Karin! ♥

    SvaraRadera
  2. Absolut en fin dag! Vi var på besök på Avesjövägen i Kallinge..
    A´s mamma har träffat en man som bor där. Gammaldags ställe men ändå alla bekvämligheter. Det var riktigt trevligt! Och veckan som kommer börjar med fint väder oxå!Allt gott till Dej Karin! Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Ann-Louise: 10 pepparkorn (svart el vit) x 3 per dag gör susen. Svälj dem hela med vatten. Det tar vi alltid på jobbet och ingen brukar bli smittad.
    Hoppas att du o barnen klarar er! Håller med, det är verkligen ingen höjdare att ha magsjuka!

    Ja, det var en fin dag idag!

    Har faktiskt inte varit inne på nordljus, men ska genast råda bot på denna brist! Tack för tipset:)
    KRAM ♥

    SvaraRadera
  4. Maria: Vad trevligt att hon har träffat en man. Hoppas han är bra? Ett gammalt ställe med alla bekvämligheter låter mysigt! Det är så jag vill bo:)
    Ses snart!
    KRAM! ♥

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥