söndag 9 oktober 2011

Rödbetsbröd

Hejsan!
Nu börjar helgen ta slut och den har som vanligt gått alldeles för fort!! Söndagkväll. REDAN! Inte bra.

Vad har jag åstadkommit idag då? Inte mycket. S har lagat maten och jag har bakat bröd, gjort salladen och dukat. Jo, förresten jag gjorde såsen också:)Den blev god. Det är nog det jag är bäst på när det gäller matlagning.

Såser.
(Jag är bra på att "såsa" också;))


Så här såg det ut vid baket idag:
Tog två rödbetor och rev dem grovt


En fjärdedel kvar av degen. Ser ut som ett hjärta. Det man har i koppen alltså. Lite äckligt faktiskt.  


Så här ser det färdiga brödet ut, det är jättegott! Har fått receptet av fina Ulla från Berget.

  Här kommer receptet:

Ullas Rödbetsbröd

50 g jäst
4 dl vatten
150 g rivna rödbetor
1 msk honung
1 1/2 tsk salt
3 dl fint rågmjöl
8 dl vetemjöl

Till pensling: 1 msk vatten, 1krm potatismjöl

Rör ihop degen. Låt vila 1 timme.
Forma runda eller avlånga bröd
Låt jäsa 25 min. Sätt ugnen på 250 grader.
Snitta de färdigjästa bröden och sätt in dem iugnen
Sänk ungsvärmen till 200 grader! 

Grädda.
Blanda samman vatten o potatismjöl i en kastrull och sjud försiktigt under omrörning tills den tjocknat.
Pensla tunnt och sätt in i ugnen ett par minuter tills ytan har torkat. 

 Lite kul faktiskt med ett rosa bröd!



Tog med mig de här små stackarna när jag gick in idag efter lite småplock på tomten. Är ju vinter snart och nu kan man inte längre känna sig säker för frosten.

Jo, i natt blir det nog plusgrader för jag hör nu att det regnar ute:) Oj, vad det skvalar!!

Nu ska jag gå upp till övervåningen och fixa lite:)
Vad, är en hemlighet så länge. Tills Jenny har varit hem:)

hehehehehehehehehehehehehe

Kramar till er alla som läser min blogg!

Nattinatti ♥

5 kommentarer:

  1. Kraaaaaaaaaaaaaaam >3 >3 >3
    Chris

    SvaraRadera
  2. ROSA BRÖD??!! Men det är ju för underbart!! :) Tack för receptet. Ja, det ser ut som ett hjärta. Huvva, huvvaligen eller hugaligen. Alla tre betyder lika illa :))

    Bra på att "såsa" också! Hahahaha vad du är rolig Karin ;)

    Ha en bra måndag!! Och ja, det snöar här.....Fast troligen försvinner det snabbt första gången och kommer tillbaka igen....

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Haha vi betonar det mer som HÖVVA HÖVVALIIIGEN hahahaaha, låter inte klokt.

    Min Emma har en (skånsk) pojkvän (det har de förresten alla) som älskar norrländska. Ibland brukar han tom rätta mig om jag inte "bräker" tillräckligt :D

    Här regnar det fortfarande :) Sov Gott! ♥

    SvaraRadera
  4. Tror jag måste prova det nån gång.Undra vad barnen tycker om rosa bröd??? Det kanske går hem.
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥