tisdag 15 mars 2011

Gamla böcker


HEJ!

Jag har gjort mig av med många gamla saker genom åren, men gamla böcker har jag sparat. De är så fina och andra i släkten som jag aldrig har mött har också hållit i dem.

De förstod säkert texten bättre än jag som har vissa svårigheter med gammalsvenska :)

Skulle inte ens orka läsa romanerna som är från 20- och 30-talet. Vilket stelt och uppstyltat sätt att skriva. Usch och fy! Tråkigt!


Den stora boken är en gammal Bibel.


Den unge mannen på fotot är min pappa i 18-års-åldern. Stilig kille! Min son John har många likheter med sin morfar :)


Den här SAKEN vet jag faktiskt inte vad den har använts till. Nertill avslutas den med en vass spets. Tycker den är fin så jag har kvar den trots att jag inte vet vad det är;)

Någon som vet vad det är?

Det är ganska sent nu och jag har en liten gounge i min säng som kanske vaknar tidigt i morgon bitti!

Jag önskar er en fin, solig tisdag!

KRAMAR!

2 kommentarer:

  1. Hej Karin! Det första som jag kom att tänka på om "saken" är att det är en fästmansgåva och "kammen" som är mitt på användes när lintågorna(linfibrerna)skulle häcklas(skiljas från det hårda strået). Antar att den är gjord av trä...Finns det nåt årtal eller nån signatur? Gjorde ett projektarbete om lin när jag gick på folkhögskola första gången för snart 30år sedan...
    Kramar Maria//Ses nästa vecka!

    SvaraRadera
  2. Ja det låter ju troligt. Du kan se årtalet ovanför "kammen" Tror det står 1842. Vi ses snart som sagt:) Ska bli roligt!
    Kram

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥