torsdag 31 mars 2011

Ett litet hjärta

HEJ igen!
 
När Jenny var här med flickorna för snart två veckor sedan fick jag det här lilla söta hjärtat av Alice:)

Ni ser väl att det står LOVE på det? ;)


Det ligger på hallbyrån.

Vår hall är lite speciell. Det är inte stor, men den är ganska lång och krokig :)
 
Så här ser den ut:

Först en ingång med en liten hall med en utbuktning där vi hänger våra kläder som mynnar i en gång som leder till en annan lite större hall som leder till en tredje hall där även tvättstugan ryms som leder ut igen:)...då förstår alla precis hur vår hall ser ut? Bra!


Det här lilla bordet har stått i vårt stora badrum ett tag. Lite svårplacerat eftersom det är blått - passar ingenstans. Nu har jag fått ögonen på det och tänker måla det - just det: vitt!

Tycker de svarvade benen är så fina.
Man blir lätt lite hemmablind men - plötsligt - ser man med andra ögen på en gammal möbel som alltid har funnits här:)

Idag har Maria och Sofia och jag färgat ägg med silkespapper och lökskal. Det enda silkespappret som färgade av sig var det blå.

Inte bra med silkespapper med för hög kvalité, för det är mer färgäkta. Måste till någon 10-kronors-butik och handla papper! För fler ägg ska färgas!:)


Här är fyra femtedelar av de ägg som jag gjorde igår! De är gjorda av frigolitägg som finns att köpa på de flesta hobbyaffärer.

Dessa tar lite längre tid att tillverka, det ska klippas och klistras: man tar découpagelim och limmar fast tunna bitar (översta skiktet) från servetter. Man kan även ta annat t.ex papper med text från dagstidningar. 

Beror på vad man gillar. Färg eller naturellt. Jag gilla både-och. Men nu fick det bli färg!

När limmet har torkat ska äggen dekoreras. Med band, paljetter som vi valde. Eller med snören och naturella blommor. Eller något annat.

Band och snören nålar man fast med knappnålar. Eller korta dekorationsnålar.

Sedan är det bara att hänga upp dem eller lägga dem i en korg.

:)


Jag veeeet att det inte är påsk ännu, men det struntar jag i!

Här kommer de att hänga till Påsken är över!

Och med denna bild på mina fina trollisar säger jag godnatt!

SOV GOTT!


6 kommentarer:

  1. Åhhhhhh, vad FINT!!
    Puss!!

    SvaraRadera
  2. Man måste njuta av fastan precis som med advent (Julfastan).Härligt med dina fina ägg. Tack för en rolig eftermiddag/kväll.

    SvaraRadera
  3. Tack själv! Jag hoppas att vi kan göra om det någon fler gång:)

    SvaraRadera
  4. Oj så fint det blir! Är bilden med trollhassel hemma hos er? Det var mycket fint allt och den vita spegeln är pricken över i:et :) Vi ska börja blåsa ur ägg i helgen. Vi har ju massor av små söta ägg vi ska dekorera och jag har planer på att änvända dom till annat också ;)

    SvaraRadera
  5. Ja det är min trollhassel som står på ett skåp i vardagsrummet! det är mysigt med påskpyssel...och i morgon ska det bli sol härnere!!!! Våren är på g!

    SvaraRadera
  6. Vad pysslig du är! Jättefina ägg!
    kram

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du lämnar en kommentar! ♥